Комисията за финансов надзор издаде задължителни предписания до всички застрахователи по представените от тях Вътрешни правила за уреждане на претенции по застрахователни договори, съобщиха от комисията.

С тези предписания се дава срок от четиринадесет дни на дружествата да приведат правилата си в съответствие със закона, осигурявайки бързо, прозрачно и справедливо уреждане на потребителските претенции.

Според новата уредба на Кодекса за застраховането всеки застраховател е задължен да приеме правила, които да уреждат процедурите за приемане на претенциите на потребителите, за извършване на оценка на причинените вреди и за определяне на размера на обезщетенията, а също и процедури относно разплащанията с потребителите и разглеждането на подаваните от тях жалби до дружествата.

В края на юни тази година изтече шестмесечният законов срок за приемане от застрахователите на техните вътрешни правила. Срокът не беше спазен от общо 8 застрахователни дружества, за което бяха издадени общо 8 акта за установяване на административни нарушения.

В издадените днес предписания КФН разпорежда на застрахователите да предвидят в правилата си, че не могат да откажат приемане на заверени копия от представяните от потребителите документи, освен ако законът не е предвидил изрично, че се представят оригинали.

Другите забележки са относно предвиждане на по-подробна процедура по оценка на вредите и изплащане на обезщетенията, а също и относно съблюдаване и ясно посочване на законовите сроковете за изискване на допълнителни документи от дружествата и за произнасяне по заведените претенции.

Застрахователите се задължават и да не изискват някои видове документи, които потребителите не могат да си набавят или пък не са от съществено значение за установяване на основателността на потребителската претенция и нейния размер.