Машиностроителният бранш у нас вече страда сериозно заради санкциите срещу Русия, обхващащи и вноса на стомана, както и заради затворените заводи в Украйна и разрушената инфраструктура на страната от военните действия. Много от фирмите не могат да изпълнят поръчките си и са принудени да спрат производствата си, тъй като ефектът от недостига вече се усеща надолу по веригата, съобщи БНТ.

Много от инвеститорите замразяват строителните си обекти, а в  машиностроително предприятие , което е сред най-големите работодатели в Лудогорието, се готвят за най-лошия сценарий - съкращаване на служители. За да продължи да произвежда земеделски машини, това предприятие се нуждае от две хиляди тона стомана годишно. Пестене от материала е немислимо.

"Едно наше изделие 99% представлява стомана. Като материал това е като брашното за хляба", казва инж. Рашид Узунов - управител на фирма за производство на земеделска техника. Последно са купували килограм стомана за три лева и 80 стотинки. Сега дори не мислят за високата цена, защото нямат доставки. За сметка на това обаче имат три пъти по-скъпа фактура за ток.

ЕС ще забрани вноса на стомана от Русия, износа на луксозни стоки за Москва

ЕС ще забрани вноса на стомана от Русия, износа на луксозни стоки за Москва

Те ще бъдат публикувани по-късно през деня

"40 хиляди лева ни е токът. Не можем да приемаме поръчки, което респективно ще доведе до съкращаване на персонала и излизане в неплатен отпуск до време, когато този конфликт ще спре и икономиката в света ще влезе в крак", обясни инж. Рашид Узунов.

Дотогава безработицата у нас ще е нараснала, а икономиката ще е в колапс, прогнозират от Стопанската камара в Русе.

"Бумерангът се върна, т.е., санкциите започват вече да се отразяват на нашия пазар. Тези фирми ще спрат дейност, ще извадят хора на трудовата борса и оттам нататък ще има доста големи затруднения за държавата, защото тя ще плаща техния престой", заяви Красимир Ениманев - председател на Стопанската камара - Русе.

От машиностроителния бранш се надяват държавата да им помогне като осигури внос на стомана на квотен принцип и на по-изгодни цени.