70 на сто от целия пазар у нас заемат нелоялните търговски практики. До скоро те бяха 63 процента от всички, съобщиха от Асоциацията на потребителите.

За седмица екип на асоциацията анкетирал клиенти с въпроса: "Влиза ли в капан потребителят при неправилно обявена цена". Изследвано е поведението на хората на малък пазар в центъра на София на 200 метра от сградата на КЗП.

Акцентът бил обявена на всички сергии цена на ягодите за 0.500 кг. Първата нула е силно издължена, а цифрите след нея са смалени и петицата е направена тумбеста. Грамажът е поставен в десния долен ъгъл на етикета. В стационарните търговски обекти наоколо цената е обявена за килограм с малко по-високо число, обясняват написаните цени от асоциацията.

90% от анкетираните купуват ягоди последно, след като са напълнили потребителските кошници, тъй като плодът лесно може да бъде смачкан. Хората си правят предварително проучване на цените преди да преминат към покупките и са запомнили цената, обявена за половин кг.

"Имаме класическа нелоялна търговска практика - цена се обявява за единица мярка, независимо дали става въпрос за тегло или дължина. Единицата мярка показва, че цифрата е 1 (едно). Напомняме на Комисията за защита на потребителите (КЗП), че цифрите от 0 до 9 се учат още в първи клас", пишат от Асоциацията на потребителите.

Експерти на Националната асоциация за защита на потребителите описват два експеримента в два големи търговски обекта във Варна.

В първия обект, в кошница са сложени над 30 пакетирани продукта - повтарящи се различни видове, на стойност 92 лева. Касиерът много бързо е маркирал продуктите. След проверка е установено, че три продукта са маркирани два пъти, а разликата е 6 лева за сметка на клиентите.

"При опита да направим рекламация той възмутено ни отговори: "слепи карти не играят" и беше прав. Много трудно може да се докаже дали той умишлено е маркирал в повече няколко пъти опаковани продукти или ние сме ги укрили", съобщават от асоциацията. Едно е безспорно - там, където той гледаше и виждаше цифровото изражение на нашето задължение породено от таксуването, за нас бе недостъпно да погледнем.

Същото се повтори в специализиран магазин за перилни препарати. Предварително опарени попитахме касиера може ли да ни позволи да намерим подходящ ъгъл, от който да виждаме какво излиза на дисплея, докато маркира. Отговорът беше "това не е ваша работа", разказват от асоциацията.