5% - толкова се оказаха средствата в Плана за възстановяване и устойчивост, които са предвидени за конкретни проекти на София. Това написа във Фейсбук столичният кмет Йорданка Фандъкова.

Тя отбелязва, че според вицепремиера по европейските фондове Атанас Пеканов това е голямата концентрация на средства, която трябва да се намали.

"Днес успях да споделя на г-н Пеканов, че зад тези "5% концентрация", стоят над 1,5 млн. граждани, които изпращат в държавната хазна 40% от данъчните приходи, които държавата събира. На фона на тази "концентрация" трябва да отчетем и фактът, че Столична община от години не получава т.нар. изравнителна субсидия - процент от данъците, които да се връщат от държавата в общинския бюджет", изтъква Фандъкова.

Тя е категорична, че е крайно несъгласна с медийните изяви на Пеканов, който за два дни многократно е заявил, че търси възможности за намаляване на средствата, предвидени за София в Плана за възстановяване и че София взима огромен ресурс от този за цялата страна.

Атанас Пеканов: Служебният кабинет не ревизира Плана за възстановяване

Атанас Пеканов: Служебният кабинет не ревизира Плана за възстановяване

Важни приоритети винаги могат да бъдат вместени и в оперативните програми

По тази вчера столичният кмет е поискала спешна среша със служебния премиер Стефан Янев. Днес с неговия екип са разговаряли за финансирането на двете разширения на третата линия със средства от Плана за възстановяване и устойчивост.

Фандъкова посочва, че някои от проектите на Столичната община, като този за метрото, не могат да получават пари от кохезионните фондове, тъй като те остават насочени към по-бедните региони.

"Планът за възстановяване обаче е съвсем друг, нов механизъм. Неговата цел е да подпомогне държавите и градовете да се справят с последиците от пандемията и да развиват устойчиви и зелени политики. Проектът за метрото на София отговаря напълно на критериите за финансиране, каквато до момента беше и предварителната оценка на Комисията", заявява кметът.

Като аргумент тя изтъква и факта, че от 12 одобрени до момента плана на държави в 5 са заложени проекти за метро, включително и на столици.

Служебното правителство работело денонощно, за да спаси Плана за възстановяване

Служебното правителство работело денонощно, за да спаси Плана за възстановяване

Това обяви вицепремиерът Пеканов

Твърденията, че столиците са богати и не трябва да бъдат финансирани са просто несъстоятелни и манипулативни, подчертава Фандъкова.

Тя изразява удовлетвореност, че премиерът е чул разликата между двата различни механизма за финансиране и че приема метрото на София за стратегически и екологичен проект.

"София не моли за милостиня с това, че настоявам метрото да бъде включено в Плана с финансиране от 360 млн. лв. София има пълна готовност да започне строителството още тази есен и да осигури над 50% съфинансиране", изтъква кметът.

Тя съобщава и че е получила уверения от министър-председателя, че проектът за двете разширения на метрото - през "Подуяне" и през "Гео Милев", "Слатина" и до бул. "Цариградско шосе" - ще останат в плана за възстановяване, но вероятно с "малко" намалени средства.

Атанас Пеканов: Надявам се да възстановим Плана за устойчивост

Атанас Пеканов: Надявам се да възстановим Плана за устойчивост

Има критики към сегашния План

От пресцентъра на Министерския съвет съобщиха, че на провелата се днес среща Пеканов е подчертал, че пет от шестте района на страната ни са сред най-бедните в Европа, като София не попада сред тях, а продължава да получава несъразмерно голяма част от средствата.

Според него е сериозна грешка за общата стратегия на страната административното задържане на София в Югозападния район за планиране. Преобладаващата част от столиците в ЕС са отделени в самостоятелни икономически райони. Единствено България продължава да не следва този подход с цел да гарантира повече средства специално за столицата. Решението да не се извади област София от Югозападния район от предишното правителство за идния програмен период ни вещае съответно допълнителни проблеми и рискува парите за останалите населени места от Югозападния район, предупреждава Пеканов.

По негови думи в столицата не е установен устойчив модел на финансиране на инфраструктурните проекти.

"Европейските институции от години ни казват, че това трябва да спре и че парите, които ни дават, трябва да отиват за сближаване, а не приоритетно за единствения ни район, който се справя малко по-добре. Съответно именно той трябва да търси по-добри и устойчиви модели да се финансира в по-голяма степен със собствени приходи", подчертава вицепремиерът.

На срещата той е пояснил, че важността на Софийското метро като водещ проект никога не е била поставяна под въпрос. Пеканов обаче е категоричен, че намаляване на средствата за столицата ще има.