Вицепремиерът и финансов министър Симеон Дянков представи нов модел за заплащане и оценяване на служителите в държавната администрация по време на пресконференция в МС.
Новият модел засяга заетите в централната и общинските администрации по трудово и служебно правоотношение. В обхвата не попадат заетите по законите за МВР, Закона за отбраната и въоръжените сили и Закона за ДАНС, специализираните структури към Администрацията на Президента и администрацията на Народното събрание.
„Това е широко дискутирана тема. Работи се от 2010 г. по предложенията", обяви министър Дянков. Той посочи, че няколко са новите неща и обясни, че се представя нов модел на оценяване и нов модел на заплащане.
„За това двете наредби бяха представени заедно в Съвета за административна реформа и след малко ще бъдат представени и на съвета за тристранно сътрудничество", допълни финансовият министър.
Той посочи, че се разширява обхвата на сега действащите наредби и те ще се отнасят за доста по-широк диапазон от служители. Извън администрацията на силовите ведомства в този обхват попадат всички други служители от администрацията - НОИ, НЗОК, ДФ „Земеделие", СЕМ, КРС.
По думите на Дянков, възнагражденията от сега нататък ще се правят на база резултатите на работата, а не на база трудов стаж. Предлага се трудовият стаж да отпадне от компонентите, въз основа на които се определя заплатата.
Освен това промените предвиждат да се раздели заплащането на твърда част - 70% и бонусна част от 30%. „Фискалният ефект от тези промени е неутрален и няма да се налагат изменения в бюджет 2012 г. Той е такъв, какъвто е. Дава се възможност за по-гъвкаво разпределение на работните заплати", обяви категорично Дянков.
Той увери, че на нито един служител от държавната администрация няма да падне заплатата след влизане в сила на промените. „Вместо да има отделен параграф за фонд работна заплата за различните министерства, ние предлагаме премахването на всички ДМС-та във всички министерства и въвеждане на единна система за заплащане. Ще бъде по-обективно и свързано с резултатите", убеден е вицепремиерът.
Той посочи, че оценяването ще става на няколко нива. Ръководителят на административната структура оценява основните звена - главни дирекции и дирекции. Ръководителят на основното звено оценява резултатите на съставните административни звена - отдели и сектори, а служителите се оценяват от непосредствения ръководител.
Бонусите пък ще бъдат разделени на две - с постоянен характер за служители с оценка над средната и това ще е на годишна основа. Този бонус може да бъде 20-25% от цялостната заплата, а другата част от бонуса е непостоянен и се дава по усмотрения на ръководителя. Той е в по-малък размер и се дава еднократно за много добра работа.
Въвежда се и матрица на заплащането, от която ще бъдат засегнати допълнително 15-20 хил. души, които също „влизат" в закона за държавната администрация. По думите на Симеон Дянков всяко ниво на основните месечни заплати за длъжност включва шест степени, всяка една от които има минимален и максимален размер на основната месечна заплата на служителите, заемащи длъжности на съответното ниво по Класификатора на длъжностите в администрацията.
Въвежда се и механизъм за допълнително възнаграждение за привличане и задържане на служители на позиции с особено важно значение за дадените администрации - юристи, инженери, финансисти и др.
Дава се възможност по усмотрение на ръководството на институцията да има допълнителни стимули за привличането и задържането им като бонусите в тези случаи могат да достигнат до 100% от основната работна заплата.
„Сега в държавната администрация много трудно влизат и остават добри юристи или опитни инженери, които да работят в АПИ, а не в частни фирми например", обясни Дянков идеята на тази промяна.
„Клас прослужено време" отпада като характеристика на заплащането", обяви още той. Според изчисленията на Дянков, около 3-4 години ще са необходими за установяване на еднаквост при оценяването и заплащането въз основа на показаните компетенции, а не на база стаж.
За да се преодолее възможността за субективна оценка в системата за оценяване се включва и елемент за самооценка и обратна връзка от колеги, които работят с оценявания - вътрешни и външни клиенти на администрацията. Това според експертите, работили по промените, ще допринесе за по-голяма обективност на оценяването.
Има и възможност служителят да възрази, ако не е доволен от оценката. Освен оценяващия ръководител може да се вземе мнението и на по-горния ръководител като под внимание може да се търси и друга външна оценка.
Въвеждат се и два типа оценки на служителите - годишна и тримесечна. Годишната оценка на изпълнението на служителите може да доведе до увеличение на основната месечна заплата, а допълнителните възнаграждения за постигнати резултати (бонусите) се определят въз основа на оценка на постигнатите текущи резултати на всеки три месеца.
Финансовият министър обясни, че от 2013 г. този механизъм може да заработи и да има по-високи стимули. „Премахва се всякаква връзка и всички параграфи и алинеи от специалните закони. Отпада изцяло връзката с глоби, такси и т.н. Остава темата за доработване за служителите, които работят по еврофондове", обясни Дянков и посочи, че този въпрос ще се решава през април.
Мандатните длъжности в СЕМ и КРС например няма да влизат към държавната администрация, уточни Дянков. По думите му, по отношение на контрола по изпълнението на новите промени са свързани и със засиления по-рано тази година Закон за Сметната палата. „Има ефект и излизат нелицеприятни на пръв прочит факти, но по-добре сега да излизат тези данни. Аз съм убеден, че до година-две тези неща ще се изчистят", коментира още вицепремиерът.
Министър Симеон Дянков обясни, че най-високото ниво в държавната администрация е главният секретар на МС и основната заплата достига до 3500 лв. Това всъщност е и таванът на основните заплати в държавната администрация.
От представения проект става ясно, че сегашният модел на атестиране има някои недостатъци и проблеми. Цикълът на оценката чрез атестиране не съвпада с годишния работен цикъл на администрацията. Освен това фокусът е върху самата оценка, а не върху процеса на изпълнение. Сред недостатъците е и липсата на осезаеми ефекти от резултатите от оценката.
По думите на Дянков, недостатъчна е и културата на оценяване, като той поясни, че системата се възприема по-скоро като санкционираща. Целта на новия модел на атестация и оценяване е да се постигне обвързаност на целите на служителя с целите на администрацията, да се постигне оценяване на приноса на отделния служител за изпълнението на целите на административно звено и административната структура като цяло.
Сред целите на новите промени е и определяне на възнагражденията на служителите спрямо техните постижения, както и определяне на нуждите от развитие на всеки служител и подобряване на неговата професионална компетентност. Основна цел е и въвеждане на справедливи процедури за професионално и кариерно развитие, посочи министър Дянков.
С предложението се въвежда нов период на оценяване, като оценяването на изпълнението обхваща периода от 1 януари до 31 декември на съответната година. Новото е и че се дава възможност за обвързване на целите в индивидуалния работен план на служителя с годишните цели на административната структура.
Чрез нововъведенията ще се оценяват постигнатите резултати и показаните компетентности за висшите държавни служители, служителите на ръководни длъжности и за експертите с аналитични и/или контролни функции. За служителите на експертни длъжности със спомагателни функции и на техническите длъжности ще се оценява изпълнението на задълженията по длъжностна характеристика и показаните компетентности.
Въвеждат се и нови критерии за повишаване в ранг. При изключително изпълнение и изпълнение над изискванията служителят в държавната администрация ще бъде повишен.
При изключително изпълнение повишаването в младши и старши ранг става веднага. При по-ниската, но все пак добра оценка - изпълнение над изискванията, служителят ще бъде повишен в следващ младши ранг след 2 последователни години и в старши ранг след 3 последователни години.
При анализа на сегашното състояние на модела за заплащане са констатирани някои проблеми. Липсват ясни правила относно увеличението на работната заплата на служителите. Констатиран е и висок относителен дял на променливата част във възнагражденията сред някои структури.
Сред недостатъците попадат и гарантираните допълнителни възнаграждения в специалните закони (за работа в агенция, за специфични условия на труд, за специфични функции и т.н.).
След пресконференцията в МС Дянков посочи, че отива на заседание на Съвета за тристранно сътрудничество, но обяви, че днес там няма да бъде обсъждана пенсионната реформа.
Трудовият стаж отпада при формиране заплатата на държавните чиновници
Източник: БГНЕС
dk
на 16.11.2011 в 05:44:25 #32Китаец, Сред познатите ми има трима с по три висши. Една жена която работи... касиерка. Доволна е, че и това е намерила. Синът на мой приятел, шеф във сериозна държавна институция и един мъжага малко по-млад от нас, собственик на фирма, която стои много добре на пазара. Три интелекта, три живота, три съдби. Понякога обстотелствата и собствената ти обвързаност не позволяват да изградиш кариера и благосъстояние, въпреки знанията и способностите.
sikrirBeKaput
на 15.11.2011 в 23:58:37 #31Пич божи, ти кротък идиот ли си? Не се засягай, само тествам дали имаш критично отношение към заболяването си...
psp_11
на 15.11.2011 в 23:17:21 #30dddddd | 15.11.2011 23:10 Бих се присъединил към оптимизма ти.
dddddd
на 15.11.2011 в 23:10:48 #29Всъщност се случват такива неща, дето бяха немислими последните 20 години. Примерно Сметната палата за първи път да върне отчет на управляващите, което ще доведе и до санкции в съответното министерство. Бонуси и досега са раздавани в администрацията, но сега се въвежда критерий за оценка. И така, малко по малко още повече ще избелеем като държава. Е, Мешугата може и да даде фира, ама...
psp_11
на 15.11.2011 в 22:57:37 #28Към Бойко няма забележки, върши си работата. А на тебе какво ти е обещал и не е изпълнил? ---- Никога не съм му вярвал, че да му слушам обещанията. ББ е от 8 год. в изпълнителната власт. Единственото, което мога да кажа, че с този най-висок пост прави най-големи поразии. Докато населението не разбере, че е вреден, все ще го оправдава.... ... For what is a man, what has he got? If not himself, then he has naught. To say the things he truly feels; And not the words of one who kneels. The record shows I took the blows - And did it my way!
Юлиан-3
на 15.11.2011 в 22:32:09 #27дидо, оценявам хумора....
dddddd
на 15.11.2011 в 22:30:27 #26Юлиан-3 Към Бойко няма забележки, върши си работата. А на тебе какво ти е обещал и не е изпълнил?
Юлиан-3
на 15.11.2011 в 22:28:44 #25дидооо, Бойко НАЗНАЧАВА.....щото е обещал, нали разбираш..... ....две години разтягате локуми....как да поверваме в следващите 800 дни?....
dddddd
на 15.11.2011 в 22:28:07 #24Шуменец | 15.11.2011 21:11 И като си тръгнат от администрацията къде ще отидат? Щом са седели досега едва ли ще си тръгнат точно когато имат възможност за допълнително заплащане към основната заплата. Дянков предлага бонуси за съвестни служители, вместо глоби за по-слабите. От ясно по-ясно.
dddddd
на 15.11.2011 в 22:22:03 #23Голям смях с коментарите. Вече разбрах, че не комунягите са взели от частните фирми какво е бонус и оценка, а частните фирми като Ай Би ЕМ се научили от Тодор Живков. Кой накъдето го влече, нали, Мешуга и Юлиан? Добре, че са комунистите и Ай Би Ем за да ни светне за една система дето си я има от хилядолетия. Дянков просто ще се опита и да я приложи в администрацията, крайно време беше. Нещо подобно да направят и в БАН, да им видим на тях оценките, отчетите и критериите за заплащане.
dddddd
на 15.11.2011 в 22:17:24 #22psp_11 и Шуменец, не е ли по-добре първо да се видят начините за оценка, а после да се коментират? Или дай първо да обясним защо едно нещо няма да заработи. А пък специално ти под другата статия точно за това мрънкаше, защо нямало критерии за оценка, след като имало начини.
китаец
на 15.11.2011 в 22:14:25 #21dk, явно сме от едно поколение, напълно съм съгласен с теб. Работил съм от А до Я, като строителен работник бях 4-ти клас със 170 лв основна заплата, при 120 минимална, като държавен чиновник в НАПС - със 155 , като ватман преди това пак със 170, но с много други надбавки,според както, които я докарвах до 360. Забравих да кажа - имам висше,а в момента -2. Дори и сега съм на 1200 мръсна и 950 чиста, но чукам преводи всяка вечер, докато мога и ги докарвам 2 000, за да мога да бъда на повърхността. По онова време диференциацията беше на много високо ниво. Сега е - какво да кажа-виж предишното ми писание. Всичко си е до това какво умееш да правиш, не може да си държавен чиновник и да умееш да носиш папки - не става, но ако имаш вуйчо владика, както е в 90 % от това съсловие, какво да кажа ?
wittgenstein
на 15.11.2011 в 21:46:41 #20Нова схема за новобранските държавни кадри на ГЕРБ! Така ще се опитат да си задържат некомпетентните кадри по дълго!
Шуменец
на 15.11.2011 в 21:11:57 #19Дянков още през 2010 започна да говори за отпадане на ''класа'' или парите за прослужени години, но едва сега сколаса с оформено предложение. Разликата от предходното повдигане на въпроса от сегашното е, че едно време се говореше по принцип за отпадане на парите за прослужени години и толкова. Тогава синдикатите скочиха срещу това предложение с което реално защитиха интересите на половината си ''възрастни'' членове, а младите такива трябваше да мълчат (щот те нали са млади имат време да се оправят някак!?!). Мотива против беше че щяли да падната доходите на служителите. Глупости и половина. Има си перо/параграф за заплати в една бюджетна организация с точно определена годишна сума и как точно ще се разпределят тези пари не влияе на стойността на тази обща сума. Ясно е, че с отпадането на тези пари, това ще постави доста от ''възрастните'' служители в директна конкуренция с младите такива, а повечето от тях нямат много качества за да успеят в подобно съревнование. Но от друга страна администрацията не е ''социална'' структура в която някой с натрупани години стаж да седи и да получава не лоша заплата (само заради ЕГН-то си) и това да му дава солидно предимство и ''спокойствие'' спрямо младите служители. Аз съм твърдо ЗА отпадането на тези пари за прослужено време, но също така съм твърдо против подобно оценяване от което ще зависи 1/3 от заплатата на служителя. В едно по-далечно и по-нормално бъдеще това може и да е приложимо, но в момента Дянко ще обезсили и обезкърви администрацията. И в момента има субективизъм във формирането на заплатите на чиновниците, а сега Дянков ще го направи още по-голям. Това със сигурност ще накара и малкото останали кадърни служители да си тръгнат. Ще останат само тези които гравитират около шефа и тези които могат да правят чупки в кръста пред шефа. Останалите ще си тръгнат и администрацията ще стане още по-голяма трягедия...
сан бернар
на 15.11.2011 в 20:44:26 #18Аз предлагам да се поснишим ( не го бъркайте с навеждането, опасно е) , докато премине бурята и през това време на ползваме....ъъъ, такова де.... самозадоволяването.
dk
на 15.11.2011 в 19:29:04 #17Извинявам се, написал съм ДДС(всеки ден го дъвчим) вместо БДС. Четете БДС! Съжалявам.
Юлиан-3
на 15.11.2011 в 19:24:30 #16без обективни критерии за това кой колко е работил отново ще гледаме системата "Другарю началник".....а какви да са тези критерии?....правилно-като правилно ще преценява....Началника ......вместо да се занимава с тези свирепи тъпни, Дянков да беше се решил най накрая да съкрати някой друг чиновник.....ТОВА би било реформаторско.....Симо обаче не е реформатор а локумджия като всички останали....
psp_11
на 15.11.2011 в 19:24:00 #15Yosarian | 15.11.2011 18:56 Кой е министър на държавната администрация? Няма такъв.. ГЕРБ не им трябва такъв министър да прави реформи в администрацията. 310 000 са държавните служители увеличени с 30 500 от ГЕРБ. 68 000 са полицаите 30 000 воените. 28 000 е Финансовото министерство с прилежащите им агенции. Какво е съкращението при СД?
dk
на 15.11.2011 в 19:12:56 #14А бе Стопер, кой ти е налял тия клишета в мозъка не знам, но съвсем не е истина. По време на "комунизма" както го наричате, заплатите бяха много по-диференцирани и много по-точно съответстваха на уменията и влагания труд. Имаше най-напред 8, намалиха ги на 7 разряди - всеки с тарифна ставка за бранша и професията. Те са според уменията и опитноста. Имаше квалификационни групи -5. Те бяха според познаването на точни групи съоръжения, изпити на всеки 6 месеца за поддръжкаджиите. Позволяват ти да работиш в група, да водиш група, да извършваш самостоятелно определени операции със съоръженията, да ръководиш цялостно работата по същите съоръжения. Това е според степента на познаването на цялата система. Не издържаш изпита, свалят група и разряд, парите падат рязко. Нов изпит след месец, може и да паднеш още! Имаше също степени, може да имаш разряд, но като ти свалят степента пак ти пада заплатата, защотоне ти позволяват да извъшваш работа изискваща съответната степен на квалификация. Изпити и проби по ДДС, много по-тежки от сегашните норми на ТЮВ. Ако групата извърши наднормено работа, това което е отгоре се плащаше като премия. Премиите не зависеха от разрядите особено, а по приноса на конкретния човек. При особени задания за предсрочно свършена работа даваха така наречените "тесни места". Но първото изчисление на заплатата беше дните по надницата. Там също обаче се играеше - Имаше КТУ - коефициент на трудово участие. Ако се уфлянкваш ти треснат КТУ 0,80. Отрязаното отива при тези дето са опъвали каиша. 80е години съм получавал средно 850-950лв. Случвало се е и над 1000. 84 -август изкарах 1394лв чисто. Бил съм млад и с малък стаж, но парите не зависеха толкова от това. Така че за уравниловката - било е по канцелариите! Парите на работника се обвързваха с резултата от работата му! А това дето го разправяте са мантри!
dddddd
на 15.11.2011 в 19:01:19 #13Така, така, продължавайте с мрънкането. Мрън, мрън, мрън.