Има подадени две оферти от компания от Словакия и от компания от Белгия, което означава, че сме много близо до крайната цел - осигуряване на медицински хеликоптери за Спешна медицинска помощ по въздух за България на сух лизинг. "Хели Мед Сървисиз" няма общо с Министерство на здравеопазването. Нашата цел и идея е да се подпомогне изграждането на проекта, който не става с приказки, а с действия.

Това заяви инж. Георги Гвоздейков, изпълнителен директор и член на Съвета на директорите на "България Хели Мед Сървисиз" ЕАД на пресконференция в БТА.

На 17 февруари трябва да приключи процедурата и да има избран изпълнител за медицинския хеликоптер. "България Хели Мед Сървисиз" уточни, че има средствата за първата година за хеликоптера в размер на 1 700 000 евро.

В следващите няколко месеца (втората половина на годината или най-рано от юни месец), предвид законовите срокове в Закона за обществените поръчки, ще успеем да доставим дълго чаканият медицински хеликоптер в България, надява се Гвоздейков.

Медицинските хеликоптери идват поетапно, но няма да е преди края на 2023 г.

Медицинските хеликоптери идват поетапно, но няма да е преди края на 2023 г.

Ще бъдат позиционирани по граждански и военни летища

Той отбеляза, че трябва да се развие проектът на територията на цялата страна - да бъдат изградени 6 оперативни бази за хеликоптерите, които с определен периметър да покриват разстояние, което да бъде преодолявано за 25-30 минути от най-далечната точка. Трябва да има и поне две приемащи болници, които да осигурят приемането на хеликоптера, а след това и лечението на пациента, уточни Гвоздейков.

Наемането на хеликоптера освен обученията, които ще направим, ще извършваме мисии, които са от важност и спешност, но няма да можем да работим ефективно като системата HEMS оператор, защото ще сме само с един хеликоптер. Ще искаме съдействие от държавата за наемането на още един хеликоптер, докато бъдат произведени и доставени останалите хеликоптери по Плана за възстановяване, каза той.

Гвоздейков уточни, че не иска да има "шум в ефира" с медицинския хеликоптер, който ще е за Спешната медицинска помощ и засега не се предвижда да се включва търсене и спасяване. Ако някои реши да закрие "Хели Мед Сървисиз" няма да има медицински хеликоптер и всичко ще бъде изхвърлено на боклука, отсече Гвоздейков.

МЗ спасява поръчката за мед. хеликоптери чрез пряко договаряне

МЗ спасява поръчката за мед. хеликоптери чрез пряко договаряне

Това ще съкрати времето

Той обясни и техническите параметри за медицинските хеликоптери. Дълго време се говори по темата, а няма професионална яснота какво се случва и какво прави търговското дружество, което предстои да бъде лицензирано като авиационен оператор. Следващото сериозно предизвикателство е да се сформира екип, който отговаря на съответната експертиза, опит и знания за медицинските хеликоптери и авиационна безопасност. Качествените хора в авиацията в България стават все по-малко, изтъкна Гвоздейков.

Към момента в процеса на работа е изработване на един доста сериозен обем от документация, която е свързана със самата експлоатация на авиационния оператор и предстои да бъде представена в национален орган, за да започне процесът по лицензиране. Това са над 18 документа и други такива подобни документи, свързани с безопасността. Обемът от изработени страници е около 2 700 за всеки документ.

Георги Клисурски, председател на Съвета на директорите на "Хели Мед Сървисиз", заяви, че това е национален проект и екипът на авиационният оператор са само една част от целия пъзел, но няма как да се справят сами. Авиационният оператор трябва да работи в синхрон с Министерство на здравеопазването, системата 112, Министерство на транспорта и Спешна медицинска помощ, надява се Клисурски.

Той уточни, че една от инвестициите в Плана за възстановяване е закупуване на 5 медицински хеликоптера и изграждането на 6 оперативни бази, за да може хеликоптерите да достигат до всеки един пациент. Инвестициите на ЕС е около 100 млн. лв. и машината, която HEMS искат да вземат под наем няма нищо общо с еврофинансирането.

Осем хеликоптера покриват страната, поръчваме шест

Осем хеликоптера покриват страната, поръчваме шест

Най-зле е положението с площадките за кацане

Той се надява от втората половина на 2023 г. да има един медицински хеликоптер, който да извършва мисии. Това, което ние сме готови да свършим е да направим така, че системата да заработи, за да не изпадаме в трагични ситуации, в които човешкият живот се губи, изтъкна Клисурски.

Васил Вълков, директор на дирекция "Авиационен оператор" коментира, че е отговорен да разработи документите за авиационния оператор. Нашата основна цел е да се подготвят млади кадри, пилоти, които да бъдат обучени в специфичната дейност на "Хели Мед Сървисиз" операторите, обясни Вълков.

Той уточни, че за един хеликоптер ще бъдат обучени между два-три екипажа, които да могат да работят. "Един хеликоптер няма да е в състояние да покрие цялата страна, но ще бъде на удобно място", изтъкна Вълков и добави, че така са създадени хеликоптерите за HEMS, който работи в един район с доста по-малък периметър на действие.

Вълков посочи, че новите хеликоптери по Плана за възстановяване няма да дойдат наведнъж, а ще дойдат поетапно в рамките на 3-4 г.