Първият безплатен телефон за граждани в България е горещият телефон на Здравната каса - 080014800, съобщиха от Националната здравноосигурителна каса.
Той е открит през януари 2003 година, в сътрудничество с Американската агенция за международно развитие (USAID), по проект "Подкрепа в здравния сектор".
От 2003 до началото на 2014 г. достъпът до тази услуга от аналогови телефони (в цялата страна) е на цената на 1 импулс, а от цифрови разговорът е безплатен. След юли 2014 телефонът може да се избира от стационарни телефони, телефонни номера към всички мобилни оператори, както и от чужбина.
Разговорите са безплатни за потребителите. Те могат да задават въпросите си на телефонната линия от 09:00 ч. до 12:00 ч. и от 13:00 ч. до 17:30 ч., всеки работен ден от седмицата. Всяка консултация е за 5 минути. След това връзката автоматично прекъсва.
Ако гражданинът не е получил необходимата информация за първите 5 минути, телефонът може да се избере отново и да се продължи разговорът със същия експерт от отдела.
На "горещия телефон", както и на стационарните телефони на експертите от отдел "Информационен център", гражданите търсят разнообразна информация по въпроси на здравното осигуряване и на здравеопазването, показва статистиката на Касата.
За 2017 г. експертите от отдела са направили 14 579 телефонни консултации - на "горещия телефон". На стационарните телефони за информация са дадени над 6920 телефонни консултации.
Информационният център включва Национален телефон за консултации на гражданите - 0800 14 800, онлайн консултации и приемна.
Консултациите през интернет са на здравния портал на НЗОК: www.nhif.bg . За миналата 2017 г. са постъпили 1910 въпроса, на които експертите от отдела са отговорили в рамките на срока от 5 дни.
Приемната на Здравната каса се намира в София - кв. Лозенец, ул. "Любата" № 15. През 2017 г. е посетена от 965 здравноосигурени граждани.