От днес започва да действа зона на свободна търговия в Азия.
В споразумението и съответно в зоната влизат Китай и страните членки на Асоциацията на държавите от Югоизточна Азия (АСЕАН) - Бруней, Индонезия, Камбоджа, Лаос, Малайзия, Мианмар, Филипините, Сингапур, Тайланд и Виетнам.
Новото икономическо образование ще стане конкурент на Европейския съюз и на северноамериканската икономическа зона за свободна търговия (NAFTA)-
Азиатската зона обаче ще бъде най-голямата по численост на жителите, които влизат в нея - 1.9 милиарда души.
По данни до този момент търговията в зоната е с обем близо 200 милиарда долара годишно.
Според подписаното споразумение отпадат границите по отношение на инвестициите между страните, влизащи в зоната.
Също така митническите тарифи на 90% от товарите също отпадат.
Първоначалното споразумение за свободна търговия между Китай и АСЕАН е подписано още през ноември 2002 г. През 2005 г. някои мита бяха намалени, а през 2007 г. бяха сключени допълнителни споразумения за търговията със стоки и услуги.
През август 2009 г. беше постигнато и споразумение в областта на инвестициите.
Като следствие от създаването на търговската зона през 2010 г. ще бъдат отменени митата за 90% от стоките, търгувани между Китай и Индонезия, Бруней, Малайзия, Филипините, Сингапур и Тайланд.
Митата обаче за Лаос, Виетнам, Камбоджа и Мианмар ще отпаднат след 2015 г.
Очаква се страните членки на АСЕАН да спечели от увеличаването на износа на суровини за Китай, но производителите на потребителски стоки и автомобилни части в Югоизточна Азия може би ще са в неизгодна позиция спрямо по-евтините вносни стоки от Китай.
Linko
на 04.01.2010 в 17:33:12 #1Браво! А кой ги саздаде? - задокеанскиа американски брат. Хитро. Но всъщност доста преди се говореше за саздаването на 4 световни зони, по4ти на континентален принцип. И ето 4е се полу4ава ве4е. Това е добро прегрупиране. И защо тогава да не потекат инвестиции в др. страни м/у зоните, като БГ например? Ето възможност, след като за некои страни от Азиа не е изгодна китайската конкуренциа с евтини коли или 4асти за тях.