По-лесни за използване зарядни станции ще бъдат разположени на маршрутите на основната мрежа TEN-T в ЕС, съгласно нови разпоредби, които бяха договорени от евродепутатите.
Според тези разпоредби, до 2026 г. трябва да бъдат разположени зарядни станции с мощност от най-малко 400 kW на всеки 60 км, като тази мощност ще се увеличи до 600 kW до 2028 г. За камиони и автобуси ще се изискват зарядни станции на всеки 120 км, които трябва да бъдат инсталирани на половината от главните пътища в ЕС до 2028 г. За тези станции се изисква мощност от 1400 kW до 2800 kW в зависимост от пътя. Станции за зареждане с водород трябва да бъдат налични на всеки 200 км по основната TEN-T мрежа до 2031 г.
С цел улесняване на потребителите на алтернативни превозни средства, новите разпоредби налагат възможност за лесно плащане на зарядните пунктове чрез платежни карти или безконтактни устройства, без необходимост от абонамент.
Цената на горивата ще трябва да се показва за kWh, kg или за минута/сесия. Комисията ще създаде база данни на ЕС до 2027 г., предоставяйки информация на потребителите за наличността, времето за изчакване или цената на различните станции за алтернативни горива.
Българският евродепутат Петър Витанов беше докладчик по темата за изграждането на инфраструктура за алтернативни горива в ЕС. След приемането на законодателството той направи коментар за журналистите в Европейския парламент.
"Използването на по-устойчиви, възобновяеми и ефективни енергийни решения в транспортния сектор ще помогне за намаляване на емисиите на парникови газове и замърсяването на въздуха, ще подобри качеството на живот на гражданите и ще създаде нови качествени работни места. Новите правила също ще помогнат за разгръщането на повече инфраструктура за зареждане и ще я направят толкова лесна за използване, колкото традиционните бензиностанции", коментира Петър Витанов.
"Декарбонизацията на транспорта е възможна цел, само ако има къде да се зареждат транспортните средства, така че транспортната мрежа е ключова за този процес", добави той.
Според Витанов смисълът на този регламент е да се създаде географски балансирана мрежа, със задължения за всяка страна от ЕС, която да осигури на гражданите еднакъв достъп по основната европейска пътна мрежа.
"Тази инфраструктура ще захранва цялата европейска икономика. И България трябва да участва активно в този процес, за да не е изолирана. Тя е ключова за страната ни, за туризма, бизнеса, защото се намираме на географски кръстопът", добави той.
В допълнение, евродепутатите приеха нови правила за по-чисти морски горива. Според тях корабите ще трябва постепенно да намалят емисиите на парникови газове, ограничавайки количеството парникови газове в използваната енергия с 2% от 2025 г. до 80% от 2050 г. Това ще важи за кораби с брутен тонаж от 5000 тона, които представляват 90% от емисиите на CO2. Ограниченията се отнасят и за енергията, използвана на борда на пристанищата в ЕС или между тях, както и за 50% от енергията, използвана при плавания, когато пристанището на заминаване или пристигане е извън ЕС или в най-отдалечените региони на ЕС.
От 2030 г. нататък, с цел намаляване на замърсяването на въздуха, контейнеровозите и пътническите кораби ще трябва да използват електрозахранване на брега за всички нужди от електроенергия, докато са закотвени в големите пристанища на ЕС. През 2034 г. се поставя цел за използване на 2% възобновяеми горива, ако докладът на Комисията покаже, че те представляват по-малко от 1% от горивния микс.
Докладчиците на Парламента подчертаха, че новите правила ще допринесат за намаляване на емисиите на парникови газове, подобряване на качеството на живота на гражданите и създаване на нови работни места.
Новите разпоредби за инфраструктурата за алтернативни горива бяха приети с голямо мнозинство от евродепутатите, както и новите правила за устойчивите морски горива. Когато Съветът одобри двата закона, те ще се прилагат в рамките на шест месеца и от 1 януари 2025 г., съответно.