Европейският парламент одобри пакет от нови правила, целящи да ускорят прехода на автомобилния сектор към кръгова икономика и да намалят екологичния отпечатък на производството и третирането на излезли от употреба превозни средства. Реформата беше приета с 431 гласа "за", 145 "против" и 76 "въздържали се".
Новите изисквания обхващат целия жизнен цикъл на автомобилите - от дизайна до окончателното им третиране. Те ще важат за всички превозни средства, с изключение на тези със специално предназначение, като военни, аварийни и исторически автомобили.
Депутатите предлагат всички нови автомобили да бъдат проектирани така, че частите им да могат лесно да се демонтират за повторна употреба или рециклиране.
В рамките на шест години след влизането на регламента в сила пластмасата в новите модели трябва да съдържа най-малко 20% рециклиран материал, а за десет години - поне 25%, при условие че има достатъчни количества на разумни цени. Европейската комисия ще оцени и възможността за въвеждане на цели за рециклирана стомана и алуминий.
Три години след приемането на новите правила производителите ще трябва да покриват разходите за събиране и третиране на автомобили, достигнали края на жизнения си цикъл. Парламентът настоява за ясна дефиниция на употребявани автомобили и такива за скрап, както и за забрана на износа на превозни средства, определени като негодни за употреба.
Съдокладчиците Йенс Гизеке (ЕНП, Германия) от комисията по околна среда и Паулюс Саударгас (ЕНП, Литва) от комисията по вътрешния пазар заявиха: "Парламентът подкрепя кръговата икономика в автомобилния сектор. Ние насърчаваме сигурността на ресурсите, опазването на околната среда и устойчивостта. За да не натоварваме прекомерно индустрията, определихме реалистични цели и гарантирахме по-малко бюрокрация и лоялна конкуренция."
Тъй като Съветът вече е приел своята позиция, се очаква междуинституционалните преговори да започнат скоро.
През 2023 г. в ЕС са произведени 14,8 млн. моторни превозни средства и регистрирани 12,4 млн. В момента по пътищата на съюза се движат 285,6 млн. автомобила, като около 6,5 млн. всяка година достигат края на жизнения си цикъл. Новият регламент е част от Европейския зелен пакт и плана за действие за кръгова икономика.
glider
на 09.09.2025 в 15:42:33 #1Това ще важи ли и за електрокарите или е само още една брадва във врата на презрените дизели и бензинки?