Европейският съюз започва разследване на вноса на биодизел от Китай заради съмнения за дъмпинг, довел до спад на вътрешното производство, съобщава "Ройтерс".
През август Съюзът започна да разследва дали биодизелът от Индонезия заобикаля митата на ЕС, като минава през Китай и Великобритания.
Най-новото разследване, инициирано по жалба от Европейския борд за биодизел (ЕВВ), ще обхване периода от 1 октомври 2022 г. до 30 септември 2023 г.
То ще отнеме до 14 месеца, с възможност за налагане на временни мита в рамките на осем месеца.
"Производителите от ЕС представиха доказателства за биодизел от Китай, внасян в блока на изкуствено занижени цени, и твърдят, че този внос сериозно вреди на тяхната индустрия, защото не могат да се конкурират с толкова ниски цени", посочват от Европейската комисия.
По данни на EBB Китай е бил най-големият износител на биодизел за 27-членния ЕС през тази година.
"През 2023 г. китайският дъмпингов внос предизвика срив на пазара и доведе до затварянето на производствени обекти в няколко държави членки", отбелязват от EBB.
В допълнение към възможния транзит на индонезийски биодизел, се стигна до структурни дисбаланси в търговията с биодизел с Китай, като цените не отразяваха напредналите или базирани на отпадъци категории биогорива, към които са класифицирани повечето товари, допълват от борда.
Китай "твърдо се противопоставя на протекционисткото поведение, което злоупотребява с мерките за търговска защита", заяви на свой ред говорителят на китайското министерство на търговията Шу Джуетин по повод разследването.
Биодизелът е сред алтернативните горива, чието производство се насърчава с цел намаляване на въглеродните емисии в транспорта. Промишлеността на ЕС, която според Комисията възлиза на 31 милиарда евро годишно, е била обект на редовни спорове с търговски партньори.
Биодизелът може да се изработи от палмово масло, а доставките от Индонезия са обхванати от мерките на ЕС за ограничаване на вноса на стоки, свързани с обезлесяването.
В отделен търговски спор с Пекин през септември ЕС започна разследване на китайския внос на електрически превозни средства, за който твърди, че се възползва от държавни субсидии.
Китай разкритикува разследването на ЕС, наричайки го "гол протекционистки акт".