Гостът ни изненада. Ето така Жан-Филип Андре, президент на Националната асоциация на хранително-вкусовата промишленост (ANIA), описва инфлацията във Франция.

Спомня си, че преди едва година темата дори не е била повдигана. Оттогава започна валсът на ръста на цените в супермаркетите. И темпото не намалява. След преминаване на границата от 5% през юни, инфлацията на храните сега се доближава до прага от 10%. Това е наблюдението на анализаторската фирма IRI France, която публикува данните, събрани в края на този месец.

Тази компания, която проверява покупките на потребителите, след като са отишли на касата, регистрира първия скок на цените нагоре през декември 2021 година, пише le monde. Девет месеца по-късно тя отбелязва, че цените на потребителските стоки са скочили за една година с 9,11%. Само при хранителните продукти увеличението е 9,75%.

IRI Франция посочва солените хранителни стоки, млечни продукти, замразени продукти и сладолед, където увеличението на цените надхвърля 10%. При замразените меса инфлацията е близо 30%. С малко по-ниска цена се открояват само анасоновите аперитиви.

Някои продукти буквално избухнаха ценово като слънчогледовото олио, засегнати от проблеми с доставките след войната в Украйна. Например, трябва да платите 3,49 евро за литър базово слънчогледово олио, в сравнение с 1,47 евро през септември 2021 г. Увеличение от 137%. С почти 29% по-скъпи са килограм макарони кутия замразени рибни пръчици и пакет ориз басмати.