Съобщението на китайския автомобилен гигант BYD за изграждане на завод за милиарди долари в Турция представлява значителен обрат в двустранните отношения. Въпреки това продължават да съществуват опасения относно правата на човека и позицията на Турция по отношение на китайската мюсюлманска общност на уйгурите.

На церемония, на която присъства турският президент Реджеп Тайип Ердоган, китайската автомобилна компания BYD подписа споразумение за изграждане на завод за милиарди долари в Турция.

Заводът ще произвежда 150 000 автомобила годишно, главно за пазара на Европейския съюз.

Според анализатори сделката от юли бележи повратна точка в турско-китайските отношения.

"Значението на тази сделка е, че Турция ще бъде разглеждана като страна на прехода между Китай и ЕС", заяви пред RFI Сибел Карабел, директор на Азиатско-тихоокеанския департамент на истанбулския университет "Гедик".

Един от основните фактори, които широко се посочват като причина за нежеланието на Пекин да инвестира в Турция, е силната подкрепа на Анкара за мюсюлманското уйгурско малцинство в Китай.

Анкара е критична към репресиите на Пекин срещу уйгурите и предлага убежище на много уйгурски дисиденти.

Техните турски поддръжници се опасяват, че милиардната инвестиция на Пекин в Турция може да е част от сделката за екстрадиция, сключена по време на неотдавнашното посещение на турския външен министър Хакан Фидан в Китай.