Необходима е спешна намеса в Червено море, за да се спрат атаките на хусите върху търговски кораби, предупредиха водещи индустриални групи в сряда след потъването на втори кораб. Хусите, подкрепяни от Иран, започнаха удари с ракети и дронове по този важен търговски маршрут през ноември, заявявайки, че действат в солидарност с палестинците в Газа. След повече от 70 атаки те също така са задържали кораба "Галакси лидер" с неговия екипаж, в който има и двама българи, и са убили поне трима моряци, предава Ройтерс.

"Жалко е, че невинни моряци са атакувани, докато изпълняват своите задължения - важни задължения, които поддържат света топъл, нахранен и облечен", се казва в съвместно изявление на най-големите световни асоциации на корабоплаването. "Тези атаки трябва да спрат сега. Призоваваме държавите с влияние в региона да защитят нашите невинни моряци и за бързо деескалиране на ситуацията в Червено море."

Гръцкият товарен кораб "Тютор", атакуван от хусите в Червено море миналата седмица, е потънал, потвърдиха спасители в сряда. Корабът е бил ударен с ракети и експлозивен дистанционно управляван катер, според източници.

Международните военноморски сили са разположени, за да осигурят основно отбранителна подкрепа за корабите, все още преминаващи през Червено море, но атаките значително са се увеличили. Източници от застрахователната индустрия заявиха в сряда, че нараства загрижеността за използването на дронове-лодки за атаки от хусите. "Те са по-трудни за защита и потенциално по-смъртоносни, тъй като удрят водолинията", каза един източник от индустрията. "Ракетите досега главно са причинявали щети на палубата и надстройката на корабите."

Хусите са нанесли 19 удара досега през юни в сравнение с пет през май, каза Мунро Андерсън, ръководител на операциите във Vessel Protect, част от Pen Underwriting, специализирана в морски военни рискове и застраховки. "Първото успешно използване на безпилотен плавателен съд представлява ново предизвикателство за търговското корабоплаване в един вече сложен среда", добави той.

Източници от застрахователната индустрия казаха, че допълнителните премии за военни рискове, плащани при преминаване на кораби през Червено море, са се задържали около 0.7% от стойността на кораба в последните дни в сравнение с около 1% по-рано тази година. С потъването на втори кораб и вероятните загуби, произтичащи от това, се очаква цените да се повишат, добавяйки стотици хиляди долари допълнителни разходи за всяко пътуване.

Корабите трябва да заобикалят покрай южната част на Африка, което е най-добрият начин за защита на моряците, каза Стивън Котън, генерален секретар на Международната федерация на транспортните работници. "Също така бихме приветствали подходящи ескорти и защитата на корабите от военноморските сили, което би намалило рисковете от удари по корабите", добави той.

Хусите потопиха украински кораб в Аденския залив

Хусите потопиха украински кораб в Аденския залив

"Вербена" е била изоставена от екипажа