Швейцарската полиция разследва фалшива рекламна кампания, която насърчава хората да докладват за своите съседи, съобщи Euronews.

Гражданите се подтикват да уведомяват властите, ако някой е затоплил дома си повече от 19 градуса по Целзий тази зима на фона на енергийната криза и кампанията в ЕС за пестене на енергия. Предлага се и награда от 200 швейцарски франка (208 евро) за анонимните сигнали.

Фалшивите реклами са били разпространени в Telegram и други социални мрежи, както и на автобусни спирки.

Подвеждащата кампания е коментирана и от медии в Русия и Беларус, а някои потребители на социалните медии погрешно предполагат, че граждани дори могат да бъдат осъдени и затворени заради разхищение на енергия. 

Онлайн изображения показват млада жена, използваща мобилен телефон и надпис: "Вашият съсед поддържа ли отоплението си на повече от 19C? Моля, свържете се с нас."

На рекламния плакат е сложено и разпознаваемото лого на герба на Конфедерация Швейцария.

Министерството на околната среда, транспорта, енергетиката и комуникациите определи рекламната кампания като "манипулация" и предупреди гражданите за "фалшивото" послание.

"Федералното правителство няма нищо общо с този призив и официално се дистанцира от него", се казва в изявлението. Няма нито такива плакати на федералното правителство, нито съответни искания, очевидно става въпрос за манипулация.

Изображението на жената от рекламните материали се използва онлайн още от 2021 г.

Има предположения, че Русия може да е замесена във фалшивата кампания. 

Правителството на Швейцария стартира кампания, насърчаваща собствениците на жилища да пестят  енергия на фона на покачващите се цени на газа и петрола на фона на руската инвазия в Украйна.

Гражданите бяха призовани да предприемат други мерки като намаляване на температурата, покриване на тенджери и тигани, докато готвят, и изключване на осветлението и уредите, когато не се използват.