Свръхизтощени пилоти на нискотарифната компания Ryanair спят в пилотските кабини. Подтикнати от изтощителните условия на труд, стюардеси и стюарди на компанията създават първия синдикат.

Журналистът на Libération, Франк Буазис представя позицията на работещите в Ryanair, предприемайки множество предпазни мерки, поради обвързващите договори с компанията. "Не забравяйте да промените имената и не давайте прекалено много подробности пътуванията ни с компанията или конкретни место", коментират пред журналиста така наречените "Питър" и "Софи".

И двамата искат да избегнат дисциплинарни наказания или други последствия, тъй като в клаузите в договорите им е записано, че се забранява всякакъв контакт с медии. Все пак като членове на екипаж, който има повече от десет години опит с ирландския превозвач и провокирани от последните анулации на полети, решават да говорят.

Ryanair се превърна в най-печелившата авиокомпания в Европа за двадесет години. През 2016 г. нейните 427 самолета са транспортирали 120 милиона пътници и са генерирали 1,3 милиарда евро печалба. Социалният климат в компанията, всъщност не отразява тези добри резултати. Стюардите, стюардесите, както и пилотите се надигат с искания за други и по-добри условия на труд.

Казусът Ryanair влиза за разглеждане в ЕП

Казусът Ryanair влиза за разглеждане в ЕП

Евродепутатите ще разискват дали са спазени правата на пътниците

"Един типичен ден започва с 4 часа. Трябва да бъда на летището в 5:35 часа за брифинг преди полета. Обикновено той се провежда в специална стая, но на летище Брюксел това се случва в самолета. Официално компанията няма офиси в белгийската столица. Започваме в 6 часа и имаме двадесет и пет минути, за да качим 189 пътници. Двигателите започват да работят в 6:30 сутринта и от този момент започват да ни плащат. По същия начин, веднага след като двигателите спрат, вече не ни плащат", обяснява "Питър" и добавя, че работят поне 12 часа, а се плаща за 8 часа и половина. Всеки месец получават заплати около 1300 евро, при 18 евро бруто на час за 75 часа.

Въпреки че целогодишно са в Белгия, "Питър" и "Софи" работят с ирландски договори, като имат привилегията пряко да бъдат служители на Ryanair. По-голямата част от колегите им, са наети от компания за предоставяне на персонал, наречен Crewlink, също регистрирана в Ирландия, която удържа на наетите такса.

Попитани от Libération, Ryanair посочва, че "екипажите могат да спечелят до 40 000 евро". Тази сума действително отговаря на максималната годишна печалба на супервайзър който ръководи трима стюарди/стюардеси, но ако имат късмета да са сключили договор с Ryanair, а не Crewlink.

"Когато се връщаме от полет, мениджърът на района може да ни помоли да останем на летището и да ни даде документ, който да прочетем, за да запомни най-новите търговски оферти", коментира "Софи" във връзка с политиката на компанията за търговски продажби по време на полет. Ryanair дори практикува и изненадващи телефонни обаждания. "Случи се да се обадят по време на почивен ден, така че аз трябваше да рецитирам списъка с промоции", спомня си тя.

Пътници на Ryanair изгубиха часове на летище "Варна"

Пътници на Ryanair изгубиха часове на летище "Варна"

Полет от Мадрид кацнал вместо в София кацнал в морската столица

Недоволството е също толкова забележимо сред пилотите на Ryanair. Двама опитни командири се съгласяват да се доверят на изданието, при условие че се запази анонимността им. "Ние не се нуждаем от повече пари колкото от достойни условия на труд", коментира "Жан-Франсоа", който току-що е отказал оферта на френска авиокомпания. Колегата му "Ерик" активно търси как да напусне Ryanair.

"Плащат ни на час за полет. Цените варират от 55 до 150 евро на час в зависимост от старшинството и квалификацията ", обяснява "Жан-Франсоа". В замяна те трябва да поемат всички разходи, "плащаме за достъп до летището, паркинг, застраховка за изгубени лицензи, задължителни медицински прегледи, униформи и дори предпазното яке, с което летим в самолета. Тъй като Ryanair спестява от поддръжка, трябва сами да изкачваме стълба и да отваряме резервоарите за керосин", допълва "Ерик".

При встъпване в компанията "младите" пилоти трябва да извършат дванадесет полета, придружени от инструктор, за което не са плаща.

Много от тях са подписали договор с ирландската компания поради стабилността, която им осигурява тази работа. Те се връщат всяка вечер и могат да имат семеен живот. В замяна на това те работят пет дни, последвани от три дни почивка, което позволява на Ryanair да има най-продуктивните пилоти в Европа, с близо 900 часа годишно - максимално допустим таван - като колегите им от Air France рядко достигат 700 часа.

Всичко звучи чудесно, но "на четвъртия ден, вече сме уморени. В резултат на това спим в пилотската кабина по време на полета, дори и да нямаме право да го правим, когато полетът е по-малко от два часа двадесет и пет минути", обяснява "Ерик".

Libération ни поздравява с "добре дошли на борда".