Ще е необходимо десетилетие, за да се възстанови инфраструктурата на черноморските пристанища на Украйна, чиято блокада от Русия възпрепятства световния износ на зърно, разкри "Гардиън".

"За алтернативните маршрути ще са необходими 10 години инвестиции, за да се опитаме да изградим необходимата инфраструктура, която да замени тази черноморска пристанищна инфраструктура, която изграждахме около 20 години, започвайки от 2000 г.", заяви заместник-министърът на земеделието на Украйна Тарас Висоцки.

След руската инвазия през февруари милиони тонове пшеница и друго зърно заседнаха в украинските пристанища, което предизвика международна загриженост относно цените на храните и глада.

"Тези алтернативни маршрути са важни", но по тях може да се транспортира само около една трета от украинския износ, каза той.

Западните съюзници на Украйна търсят начини за деблокиране на пристанищата, особено Одеса - основната отправна точка за селскостопанската продукция на страната.

"Без съвсем конкретни гаранции, позволяващи на корабите да влизат и излизат безопасно, не можем да позволим подобни действия", каза Висоцки, като добави, че Русия не е готова да предостави тези гаранции.

Междувременно около 20 млн. тона зърно от миналогодишната реколта все още са блокирани в Украйна, каза той. Той обаче отбеляза, че при подходящи условия зърното може да бъде "съхранявано много ефективно до две години".

"10-15% от пристанищната инфраструктура е разрушена от ракети от Русия", каза още Висоцки, визирайки неотдавнашния руски удар по един от най-големите зърнени терминали в страната в Николаев.

Висоцки заяви, че Киев разполага с "доказателства, че около половин милион тона са били откраднати от частично окупираните региони", визирайки Херсон, Запорожие и Луганск.

"Получихме доказателства от сателитни снимки, които показват, че зърното е било транспортирано до Сирия", добави Висоцки.