Повече от половината от 22-та петролни танкера във флота на Венецуела са толкова повредени, че трябва незабавно да бъдат ремонтирани или изведени от експлоатация, според вътрешен доклад на държавната петролна компания PDVSA, споделен ексклузивно с Ройтерс.
В доклада на морския клон на PDVSA, озаглавен "Критични недостатъци и рискове на танкерния флот на PDV Marina", се казва, че години на отложена поддръжка са оставили целия флот с "ниски нива на надеждност", изложен на риск от разливи, потъване, пожари, сблъсъци или наводнения .
"Корабите в момента нямат класификация за мореходност и сертификати от страните, под чиито флагове плават", се казва в доклада.
Докладът от март 2023 г. е сред осем документа, споделени с Ройтерс, описващи състоянието на танкерния флот на PDVSA от корпоративния офис на петролната компания, търговския отдел и морския клон, както и морските власти на Венецуела. Съществуването на документите не е съобщавано досега.
Датирани от януари 2022 г. до март тази година, документите описват подробно състоянието на танкерите на компанията; разходите за наемане на кораби на трети страни и състоянието на договорите за корабостроене с компании в Аржентина и Иран.
Влошаването на състоянието на флота принуждава PDVSA да наема танкери, за да превозва своя петрол, който осигурява по-голямата част от твърдата валута на Венецуела, се казва в анализа на търговското подразделение на PDVSA.
Докладите са изготвени на фона на широкообхватно антикорупционно разследване, наредено от президента на Венецуела Николас Мадуро миналия октомври след откриването на липси на милиарди долари плащания за износ на петрол. Повече от 60 души бяха арестувани, а главният изпълнителен директор на PDVSA и министърът на петрола на страната бяха сменени.
Докладът на PDV Marina препоръчва изтеглянето на пет танкера от активна употреба; изпращане на седем до корабостроителници за основен ремонт и инсталиране на транспондери, пожарогасители и комуникационно оборудване в другите съдове на компанията. Не са предприети действия, тъй като ревизията на дейността на дружеството продължава.
Пет от танкерите на PDVSA са на най-малко 30 години, след препоръчителния им живот, според доклада на PDV Marina. Последната голяма поддръжка на флота е била направна преди пет години, се казва в доклада.
"Танкерният флот показва спад в качеството на своите операции поради напреднала амортизация, която предполага по-високи разходи за поддръжка и ремонт. Планирането за изпращане на танкерите за ремонт беше силно засегнато от липсата на плащания към корабостроителниците и доставчиците," се казва в доклада на PDV Marina.
По-рано Ройтерс съобщи за увеличаване на инцидентите с танкери, рисковете от разливи и пожари във Венецуела.
PDVSA е наела 41 кораба миналата година, се казва в документите, плащайки около двойно повече от пазарната цена, между 14 000 и 36 500 долара на ден, на собственици на танкери, желаещи да работят с Венецуела, въпреки санкциите на САЩ, наложени през 2019 г.
Най-малко четири танкера, поръчани от чуждестранни корабостроителници, са били задържани поради забавяне на плащанията, увеличения на разходите и санкциите, според документите, прегледани от Ройтерс.
Одитите, наредени от новия главен изпълнителен директор на PDVSA Педро Телечеа като част от антикорупционното разследване на Мадуро, може да доведат до допълнителни забавяния, каза изпълнителен директор на PDVSA.
"Всички договори са замразени", каза високопоставен представител при условие за анонимност поради страх от наказание. Правният отдел и отделите за доставка и търговия на PDVSA искат от PDV Marina документация за договорите, добави той.
Венецуела е платила на корабостроителниците в Иран и Аржентина най-малко 300 милиона долара за шест нови кораба, поръчани още през 2005 г. Досега страната е приела само два от тях и то по документи
PDVSA е платила почти 80% от дължимите 160 милиона долара за два танкера от корабостроителницата "Рио Сантяго" в Аржентина, показват документите.
Освен това PDVSA е платила почти 157 милиона евро или 63% от договор за 248 милиона евро на санкционираната от САЩ Иранска морска индустриална компания за четири танкера, според документите.
Два от четирите кораба са доставени след забавяне на плащанията, трудности с доставките на части и проблеми със застраховката и сертификатите, според документите.