Гърция има най-лошата железопътна система в Европа. Всеки, който е пътувал с влак в Италия, Германия, Франция, Чехия, Скандинавия или други европейски държави, ще каже, че просто няма сравнение, пише в. "Катимерини", цитиран от БГНЕС.

Изданието отбелязва, че гръцките влакове могат да се сравняват само с тези, които в момента се използват в Египет, Турция или България, и може би са малко по-добри от тези в Индия или Бангладеш.

По данни на Агенцията за железопътен транспорт на Европейския съюз, публикувани миналата година, Гърция има лоши резултати по отношение на безопасността на пътниците в железопътния транспорт в сравнение с други държави в Европа, като в периода 2018-2022 г. е регистрирала най-високия процент на смъртност в железопътния транспорт на милион влакокилометри сред 28-те държави на континента.

"Катимерини" посочва, че Гърция никога не е развивала култура за пътуване с железопътен транспорт. Пътуването с влак никога не е било основен вид сухопътен транспорт. Резултатът е остаряла мрежа от железници и влакове, която - въпреки че от време на време се правят опити за модернизиране на системата - неведнъж е ставала причина за трагедии.

Още 56 души са в неизвестност след жп катастрофата в Гърция

Още 56 души са в неизвестност след жп катастрофата в Гърция

Продължават спасителните усилия

Амбициите на Гърция за модерна железопътна система излизат от релси през 50-те и 60-те години на миналия век, когато инфраструктурата е изградена в опит да се стимулира растежът в опустошената от войната страна. Възстановяването на следвоенна Европа разчиташе в голяма степен на железопътните мрежи, които бързо бяха ремонтирани, за да послужат като ключов инструмент за растеж. Гърция обаче прави изключение, тъй като предпочита камионите пред влаковете за превоз на товари.

Аргументът, че планинският релеф на Гърция не е подходящ за пътуване с влак не е валиден, като се има предвид, че железопътните мрежи преминават през много по-сложни планини в Швейцария, Австрия, Северна Италия или Пиренеите, изтъква "Катимерини".

Решението за насърчаване на автомобилния и автобусния транспорт в страната е продиктувано от политическа целесъобразност, тъй като управляващата класа се стреми към печалби, които влаковете не могат да осигурят, отбелязва изданието.

Човешка грешка причинила ЖП катастрофата в Гърция
Обновена

Човешка грешка причинила ЖП катастрофата в Гърция

Министърът на транспорта подаде оставка, а началникът на гарата е арестуван и го заплашват от 10 години до доживотен затвор

"Политиците раздаваха лицензи за камиони и автобуси като лост за местните партийни лидери, които след това се отплащаха за политическата услуга, като привличаха гласове от местната общност. В резултат на това Гърция се сдоби с най-лошата железопътна мрежа в Европа - мрежа, която според експертите трябва да бъде изоставена и изградена наново", пише изданието.

Допълва се, че всички стъпки към модернизиране на железопътната система на страната са постигнати чрез натиска и понякога заплахите на ЕС, за да станат гръцките железопътни линии съвместими с европейските им аналози.

"Никога повече", заяви министър-председателят Кириакос Мицотакис, визирайки трагедията. "Сега или никога", би могло да се добави, тъй като пред страната се открива голяма възможност най-накрая да се сдобие с по-безопасно, по-екологично и по-икономично транспортно средство, завършва "Катимерини".

Сблъсък на два влака в Гърция
Обновена

Сблъсък на два влака в Гърция

Най-малко 36 души са загинали и над 80 ранени

Междувременно железничарите в Гърция спряха влаковете за още 48 часа, докато роднините на загиналите при тежката влакова катастрофа погребват жертвите.

Синдикатите изпратиха на правителството искане с мерки за сигурността на железопътния транспорт.

Днес показания пред разследващите органи дава началникът на гарата в град Лариса - основен обвиняем за инцидента.

Всяка вечер студентите в цялата страна организират шествия в памет на загиналите.