Решението за ликвидация на дъщерната фирма на "Фолксваген" в Турция беше публикувано в турския Търговски регистър, посочва Дойче веле.
Медийни съобщения за това се появиха още в края на 2020 г. Става дума за една инвестиция в размер на милиарди, за която години наред апетит имаше и България.
Пандемията обърка плановете на компанията
Както е известно, VW смяташе да строи голям завод край Маниса (близо до Измир), но плановете многократно бяха отлагани. През юли миналата година проектът беше спрян, а в отговор на запитване на турския вестник "Хюриет" от концерна заявиха, че засега няма други планове за въпросния завод, докато не бъдат компенсирани загубите в резултат от пандемията.
"Фолксваген" основа дъщерната фирма през октомври 2019 година с капитал от 105 милиона евро. Първоначално проектът беше отложен, а през юли 2020 - окончателно погребан заради пандемията. Ликвидацията на дъщерната фирма беше съпроводена от публичното огласяване на новите намерения на VW: да вложи 500 милиона евро в разширяването на завода си в Словакия, където ще се произвеждат новите модели "Пасат" и "Шкода Сюпърб". "В обозримо бъдеще и до преодоляване на последствията от коронавируса и кризата, производството на превозни средства ще се осъществява само в заводите, които в момента влизат в обединението," обявиха от концерна.
Анкара: "Губи Фолксваген, не Турция"
Турция реагира гневно на решението, което я лишава от инвестиция за милиарди. Министърът на промишлеността Мустафа Варанк обвини концерна, че решението било политическо. Според него, глобални концерни като "Фолксваген" трябвало да предприемат действия, водени единствено от икономически подбуди. Министърът припомни, че Турция има сериозна икономическа тежест и държи на чуждестранните инвестиции. В същото време обаче външните инвестиции в страната спаднаха още през 2019 година. По онова време плановете на "Фолксваген" изглеждаха като много благоприятен жест в помощ на Турция. Днес се случва точно обратното и министър Варанк е гневен: "В случая губи "Фолксваген", а не Турция. Взимайки политическо решение, те показаха, че са излъгали собствените си инвеститори."
От Волфсбург засега не коментират
До вчера (4 януари) от "Фолксваген" нямаше реакция на това обвинение. От централата във Волфсбург на няколко пъти обясняваха, че единствената причина е спадналото търсене на автомобили заради коронавируса.
Legalen
на 06.01.2021 в 11:01:08 #3Още през ноември VW реши да инвестира 2млр евро допьлнително кьм сьществуващите мощности в Словакия и се отказва от други ангаджименти извьн Германия, кьдето пьк ще вложи 7-8 млр в нови разработки (електро-, хибриди, водород??? Европейските медии (без бьлгарските) коментираха това решение като очаквано и логично: словаците доказаха че са добри автомобилостроители!!! А кльстьрите! С прьст в устата! Ние няма да получим в близките десетина години голямокалибьрен инвеститор, който да даже стратегическо направление на нашето развитие! Причините? Нека други да ги изброят! Но да не почват с клишетата, които четем всеки ден!
boris
на 06.01.2021 в 09:26:07 #2Разбира се, че най-вече губи "Фолксваген". На тях не им трябваше просто нов завод, а завод който да не е постоянно под погледа да мрънкащите и циврещи еврочиновници. Но, това, както се казва е временно неудобство
Striker
на 06.01.2021 в 01:19:54 #1Фолксваген ще се оправят, сигурен съм. Но по-важното е, че ЕС заличи Турция като бъьещ член изобщо някога. А ако Ертупан се задържи още и НАТО ще я заличи.