Турция или България? Коя страна е по-привлекателна за чуждестранните инвеститори? Дойче веле сравнява недостатъците и предимствата на двете страни.
Изходът от борбата между България и Турция за рекордната инвестиция на Фолксваген в размер на около 1,5 милиарда евро изглежда предрешен. По обем на брутния вътрешен продукт турската икономика е осемнадесета в света, докато България е едва на 73-то място. От години задграничните инвеститори посочват дефицита на квалифицирана работна ръка като основен проблем пред бизнеса в демографски топящата се България. А със своето 80-милионно население Турция е в много по-добра позиция, при това не само в количествено отношение.
Проблемът с работната ръка
В България понастоящем на 100 работници и служители на възраст между 60 и 64 години, излизащи в пенсия, се падат по 55 български младежи между 15 и 19 години, навлизащи в трудоспособна възраст. В Турция ситуацията е точно обратната - младите поколения заместват излизащите в пенсия в съотношение две към едно. По данни на Евростат дяловете на професионалистите и на технически подготвените работници и специалисти сред заетите в турската индустрия са два пъти по-големи от съответните показатели за България.
Що се отнася до състоянието на техническата и пътната инфраструктура, в България то е по-добро единствено в сравнение с Румъния и с балканските държави, които не са членки на Евросъюза, сочат резултатите от тазгодишната анкета сред работещите в Източна и Централна Европа германски предприемачи.
Под средните за региона са и оценките за ефективността в борбата срещу корупцията и престъпността, както и за правната сигурност в страната. България е на последно място по качество на висшето образование и на едно от последните места в професионалното обучение, отстъпвайки в това отношение на страни като Македония и Босна и Херцеговина, се посочва още в доклада на обединението на германските индустриално-търговски камари в региона.
В един съвсем нов анализ на Европейската комисия пък се подчертава, че производителността на труда в България нараства три пъти по-бавно, отколкото в съседна Румъния и съставлява едва 45% от средната в Евросъюза. Състоянието на техническата инфраструктура е незадоволително, особено в Северна България. Администрацията продължава да е недружелюбна спрямо бизнеса. Конкурентоспособността на страната в опитите да привлича задгранични инвестиции остава проблематична, изтъкват анализаторите от Брюксел.
Шефът на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев е едър предприемач, свързан с управлението на три големи машиностроителни предприятия. Той е наясно, че ако крайното решение на акционерите на Фолксваген би било в полза на България, концернът навярно би "откраднал" много и от неговите работници и специалисти. Германците биха им плащали повече, отколкото българските работодатели биха могли да си позволят, казва той. Но подобна инвестиция със сигурност би подобрила бизнес-средата в България, въпреки че проблемът с дефицита на работна ръка продължава да набъбва, добавя още Васил Велев.
Българският пазар не може да се сравнява с турския
Икономистът Красен Станчев подкрепя твърдението на индустриалеца, че при 2,2 милиона заети намирането на 5000 работници и специалисти в България би било проблем за всеки голям концерн. Да, страната е политически и макроикономически стабилна, но в конкуренцията за големи инвестиции тя има и редица минуси. Например факта, че темповете на развитие на икономиката са по-бавни от съответния показател за Турция, както и несравнимо по-големият турски пазар, който може да приеме дори част от залежалата продукция на концерна в други държави, например от САЩ. Българският Закон за насърчаване на инвестициите значително ограничава възможностите на държавния бюджет да субсидира капиталовложения като това на Фолксваген, тоест и по този показател страната стои по-зле на фона на стотиците милиони евро, обещавани от Анкара. За разлика от България, Турция може да закупи за своите държавни институции, армия и полиция солиден брой автомобили от новия инвеститор.
Любомир Станиславов е изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер, който обединява над 230 фирми с инвестиции в производството на възли, части и компоненти за автомобилната индустрия. Станиславов твърди, че българското предложение за изграждане на завода на Фолксваген до София отговаря на всички технически изисквания на концерна. "Теренът е един от най-добрите индустриални имоти в Европа", казва той, но признава, че и турците са се постарали в това отношение.
"Всички инвеститори в България се притесняват дали ще намерят квалифициран персонал, но в крайна сметка те бързо си го набавят и остават в страната. Инфраструктурата и трудовият потенциал на българската столица са на достатъчно добро равнище за подобен род начинания. Германски производител на автоклиматични системи също се оплакваше, че трудно намирал обучени работници и специалисти, но за няколко години увеличи три пъти производството си в Божурище", казва още Станиславов. Той обаче признава, че рекламната кампания на Анкара е била по-добре организирана от усилията на София да убеди Фолксваген в своите предимства.
58eng
на 25.07.2019 в 14:41:21 #8И защо така с квалифицираните кадри..? До 1989г в ЗЗУ имаше хопа,които правеха с рускичасти машини,имитиращи FACOM. А След това-люпилни за яйца...ОТ 1000лв/м да паднеш на 300...Червените затриха индустрията и сежа ревът? Ама СССР искал американския вариант...пък за рубли. А на умните им се живее добре и сега.
chafeto
на 25.07.2019 в 13:33:47 #7skuns Всеки голям концерн си има ясна икономическа политика, сметнали, че от Турция ще спечелят повече там налели парите. Глупостите, че в България не могат да се намерят 5000 квалифицирани работници е претекст. Не е наша работа да съдим инвеститора защото не знаем много неща. Аз мога да кажа само едно, сам паднал сам се ударил, най голямата грешка в настоящия момент е да инвестираш в Турция. ***************************************** Това с липсата на кадри наистина е проблем. Един познат има бизнес в сферата на хлебопроизводството и то доста голям, не става дума за една фурничка или баничарница. Плаща доста добре, сигурен съм в това, изобщо условията са си ОК. И пак има проблеми с намирането на работници. Проблемът е съвсем реален, други хора също се оплакват. И това е в София, пави сметка за какво става дума в провинцията. Но проблема наистина го има и скоро ще усетим го по-есезаемо. Нароиха се някакви хора, които почти за нищо не стават, ама размахват дипломи. И разбирасе проблема с миграцията и застаряването.
chafeto
на 25.07.2019 в 10:35:56 #6М/у другото, сестра ми преподава на много студенти от страни извън Европа и казва, че турците са най-големите тъпунгери. Ама явно от всички 80 млн си има и качествени хора. Казва, че най-способните и умни студенти от неевропейски страни са от Индия и Пакистан.
chafeto
на 25.07.2019 в 10:07:47 #5Ами общо взето, то беше ясно, че ще изберат Турция именно поради споменатите от ДВ причини. Аз лично бях много скептичен, че ще изберат България. Традиции във въпросната индустрия, възможност за големи отстъпки, квалифицирани кадри и голям човешки ресурс в млада възраст. А тук? Пенсионери, м@ангасари и някакви хора размахващи дипломи със съмнително качество и с големи претенции без покритие. Държавата финансира университетите на база приети студенти и те приемат "на кило" без оглед на това има ли нужда от такива кадри. еканът на юридическия факултет към СУ каза, че за едно обявено място за младши прокурор се явяват 300-400 човека. И това само от държавните ВУЗ-ове. Няма вече бачкатори, няма както се вика лумпен пролетариат. Вече всички са психолози, дизайнери, юристи и PR. За качеството на самото образование да не говорим.
Avatarx
на 25.07.2019 в 09:33:22 #4Легален, "оставьте" е на руски, не се издавайте така профански, другарю!
skuns
на 24.07.2019 в 23:08:19 #3Всеки голям концерн си има ясна икономическа политика, сметнали, че от Турция ще спечелят повече там налели парите. Глупостите, че в България не могат да се намерят 5000 квалифицирани работници е претекст. Не е наша работа да съдим инвеститора защото не знаем много неща. Аз мога да кажа само едно, сам паднал сам се ударил, най голямата грешка в настоящия момент е да инвестираш в Турция.
evmav
на 24.07.2019 в 21:54:48 #2Дойче прави сте за някои от нещата, но дайте сега да погледнем и позитивите на Бг спрямо Турция де, не толкова тенденциозно. споменахте че политическата и икономическата ситуация е позитивна в БГ. такава инвестиция не се прави за година две. затова се вземат предвид и перспективните фактори и оценки, които големите аналитични фирми дават. НАЛИ НЕ си мислите че VW не са се допитали/поръчали такъв анализ. в момента оценката за турция е В1 - "зона на боклуците". може сами да се осведомите какво означава. На България е BAA1, което си е 5 бубнова разлика. Ердоган започна все повече да залита на север, което западни инвеститори не гледат с добро . Също така и авторитарния начин на управление не се толерира много. Освен това последните местни избори показаха началото на ерозията на режима му. Не се знае до какви методи ще прибегне за да запази властта си. Турция се намира в доста кризисен район заобиколена от конфликти, а наскоро си спечели и още противници във връзка със спорните газови и нефтени залежи. Готова да ги отстоява с цената на война дори...това е доста сериозен минус. Да не се забравя принадлежността ни към ЕС. Изострените отношения на Турция с ЕС... може би има и още които пропускам.... Вземането на решение за такава инвестиция според мен трябва да се има предвид не само икономическите обстоятелства ( където Турция ни превъзхожда в болшинството им, но не всички), но и политическите такива , където България стои определено доста по-добре. Въпреки , че това е напълно частна инвестиция, политфакторът ме може да бъде пренебрегнат., нали?
Legalen
на 24.07.2019 в 21:52:58 #1Уважаеми сытрудици на былгарската редакция на Дойче Велле За втори пьт през последните две седмици, публикувате материал, който макар и не особено мотивиращ, е много актуален и интересен за бьлгарския читател. Благодаря и още веднаж ви моля да ни поднасяте подобни теми а не разни политически анализи (обикновено тенденциозна), както и интерпритации на сьбития от близката история...историята оставьте на историците...