Колите и мотоциклетите на бензин и дизел ще бъдат забранени за движение в най-големия холандски град Амстердам от 2030 година, пише "Гардиън".

Общинският съвет на града планира да въведе промяната на етапи като част от стремежа за справяне със замърсяването на въздуха, върху което властите хвърлят вината за съкращаването на продължителността на живота с една година на жителите на Амстердам.

"Замърсяването често е безмълвен убиец и е една от най-големите опасности за здравето в Амстердам", изтъкна общинската съветничка Шарон Дийксма, която отговаря за градския трафик.

Бон и Кьолн забраняват по-старите дизелови коли от 2019 г.

Бон и Кьолн забраняват по-старите дизелови коли от 2019 г.

Забрани дизеловите автомобили в центъра, за да се намалят нивата на въглеродни емисии

От следващата година дизеловите коли, които са на 15 или повече години, ще бъде забранено да се движат по околовръстното шосе на града.

Автобусите от обществения градски транспорт, които изпускат изгорели газове, повече няма да влизат в центъра на града от 2022 г. Към 2025 г. забраната ще бъде разширена до корабчетата за развлечение в каналите на града, мотопеди и леки мотопеди.

Целият трафик в рамките на застроената зона на града трябва да не отделя газове до 2030 г. съгласно плана за действие за прочистване на въздуха.

Забраниха дизеловите автомобили на някои улици в Берлин

Забраниха дизеловите автомобили на някои улици в Берлин

Забраната се отнася за 11 секции от големи пътни артерии

Градът планира да насърчи жителите си да преминат към електрически и водородни автомобили, като предложи станции за зареждане, до които всеки купувач на такъв автомобил да има достъп. Надеждата е, че пазарът на употребявани електрически автомобили ще процъфти през следващите години.

До 2025 г. трябва да има между 16 000 и 23 000 зарядни станции, за да може проектът да бъде жизнеспособен - от сегашните 3000 станции в града.

В голяма степен заради тежкия трафик в градовете Амстердам, Маастрихт и Ротердам, замърсяването на въздуха в Холандия е по-голямо, отколкото европейските правила позволяват. Съществуват опасения, че нивата на азотен диоксид и емисии на прахови частици предизвикват респираторни заболявания.

ЕС трябва да забрани новите бензинови и дизелови коли до 2030 г. заради климата

ЕС трябва да забрани новите бензинови и дизелови коли до 2030 г. заради климата

Хибридните трябва да изчезнат до 2035 година

Ала асоциацията Rai, лобистка група на автомобилната индустрия, осъди плана като странен и регресивен. Говорителят им настоя: "Десетки хиляди семейства, които нямата пари за електрическа кола, скоро ще останат пренебрегнати. Това прави Амстердам град на богатите. През 2030 г. около една трета от колите ще бъдат електрически, такива са ни очакванията. Но ще има и много хора, които няма да могат да си позволят това дотогава."

През януари 2018 г. Холандският здравен съвет призова правителството да разработи амбициозна стратегия за подобряване на качеството на въздуха в Холандия, предупреждавайки, че "обемът на замърсяването" ще причини сериозни здравословни проблеми в страната.

Градските власти и правителствата по света се придвижват към политика за ограничаването от улиците си на автомобилите, които отделят газове с парников ефект.

Миналата година Мадрид започна да ограничава достъпа до бензинови превозни средства, произведени преди 2000 г., а дизеловите автомобили - преди 2006 г. Рим обеща да забрани дизеловите автомобили от центъра на града до 2024 година.

Датското правителство заяви, че иска да забрани продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили от 2030 г. и на хибридни автомобили от 2035 година.