Осем държави - членки на ЕС, сред които Франция, Италия и Полша, призоваха Брюксел да се откаже от планираните ограничения за емисиите на автомобилите. Страните предупредиха, че те рискуват да навредят на инвестициите, съобщи АФП. 

Агенцията се позова на документ, с който се е запознала  в понеделник.

В края на миналата година ЕС предложи промени, известни като стандартите "Евро 7", за да се намали замърсяването на въздуха от новите автомобили, продавани в Европа, с ограничения за замърсители като азотни оксиди и въглероден оксид.

Ограниченията трябваше да влязат в сила през юли 2025 г.

"Противопоставяме се на всякакви нови правила за емисиите на отработени газове (включително нови изисквания за изпитване или нови пределни стойности на емисиите) за леки автомобили и микробуси".

Това написаха държавите - България, Чешката република, Франция, Унгария, Италия, Полша, Румъния и Словакия.

"Тези нови правила ще отклонят инвестициите на индустрията от постигането на пътя на прехода към нулево нетно замърсяване", допълват те в писмото, изпратено до държавите членки.

Франция и Италия имат големи автомобилни индустрии, но не толкова големи, колкото германската.

По-рано тази година ЕС се споразумя за планирано постепенно спиране на продажбите на нови автомобили, задвижвани с изкопаеми горива, до 2035 г., тъй като настоява за 100-процентно електрическо задвижване.

ЕС реши да се разположат зарядни устройства за автомобили с алтернативно гориво

ЕС реши да се разположат зарядни устройства за автомобили с алтернативно гориво

До 2026 г. най-малко на всеки 60 километра

Забраната на двигателите с вътрешно горене е от ключово значение за амбициозните планове на ЕС да се превърне в "климатично неутрална" икономика до 2050 г., с нулеви нетни емисии на парникови газове.

По данни на ЕС замърсяването на въздуха, свързано с автомобилния транспорт, е причина за 70 000 смъртни случая всяка година.

Проектът призовава за намаляване на емисиите на азотни оксиди (NOx) - азотен оксид и азотен диоксид, които причиняват смог и киселинни дъждове - с 35 % от леките автомобили и 56 % от камионите и автобусите в сравнение с предишните правила.

Автомобилната индустрия се противопоставя на по-строгите стандарти за бензиновите и дизеловите превозни средства, като настоява, че те ще имат много малко положително въздействие върху околната среда, тъй като индустрията преминава към електрически автомобили.

В сектора са заети 13 милиона души в Европа.

Активисти за опазване на околната среда твърдят, че ограниченията на ЕС не са достатъчни за справяне със замърсяването на въздуха, като обвиняват Брюксел, че се съгласява с натиска на автомобилното лоби.

Предлагат нормативни изменения срещу измамите с автомобили и източване на ДДС

Предлагат нормативни изменения срещу измамите с автомобили и източване на ДДС

Предвидените промени са публикувани за обществено обсъждане днес

27-те държави членки трябва да намерят обща позиция въпреки различията си, преди да започнат вероятно напрегнатите преговори с Европейския парламент.

Италианският министър на бизнеса Адолфо Урсо призова в понеделник Европейската комисия, изпълнителния орган на ЕС, да бъде "разумна и прагматична".

Германия, която е най-големият производител на автомобили в ЕС, не подписа текста, но преди това изрази загриженост относно по-строгите стандарти за нейните предприятия.

Коалиционното правителство на Германия, съставено от зелени, социалдемократи и либерали, трудно намери общ език по въпроса.