Един на всеки петима европейци е изложен на вредни нива на шумово замърсяване и този брой се очаква да нарасне през следващото десетилетие, като пътният трафик е най-големият виновник. Това показва ново проучване, цитирано от "Гардиън".

Прекомерният шум може да причини физически и психически заболявания и е свързан с по-високи нива на сърдечни заболявания, стрес и безсъние. Около 12 000 преждевременни смъртни случая са причинени от шума в Европа всяка година, показват данните на Европейската агенция по околна среда, докато шумът допринася за около 48 000 случая на исхемична болест на сърцето.

Дивата природа също е засегната: проучване миналата година показа, че шумът пречи на способността на птиците да общуват и може да ги спре да се чифтосват.

Европейската агенция по околна среда предупреди в доклада, че повече хора вероятно ще бъдат засегнати от вредни нива на шум в бъдеще в резултат на увеличаване на урбанизацията и мобилността.

В цяла Европа приблизително 113 млн. души са засегнати от нива на шум от движението по пътищата над 55 децибела, прагът, при който шумът става вреден за човешкото здраве по дефиницията на Световната здравна организация (СЗО).

В допълнение 22 млн. души са изложени на високи нива на шум от движението на влакове и 4 млн. души на високи нива на шум от самолети. Други шумни индустрии засягат около 1 млн. души от целия континент.

Във Великобритания се изчислява, че повече от 18% от градското население е изложено на вредни нива на шум, като по-голямата част от тях (14,5%) са само от пътния трафик. Около 7% от хората, живеещи извън градски райони, са били изложени на пагубен шум, почти всички от автомобилния трафик.

Има много начини за намаляване на шума. Електрическите превозни средства например са по-тихи от дизеловите и бензиновите автомобили.

Подобно на електрическите превозни средства, ходенето и колоезденето намаляват емисиите на парникови газове едновременно с понижаването на децибелите. Пътищата могат да бъдат покрити с по-гладък асфалт, управлението на трафика също може да помогне, а намаляването на скоростта работи в градските райони.

Управляващите градовете също така могат да гарантират наличието на тихи райони, като паркове и други зелени площи.

Европейската агенция по околна среда подчерта, че е възпрепятствана в своите изследвания от страни членки на ЕС, които не са предоставили данни, изисквани от европейската директива за шума, въпреки че крайният срок е бил 2017 г. Почти една трета от необходимите данни не са налице. Европейската агенция по околна среда изтъкна, че това показва, че страните не предприемат необходимите стъпки за справяне с проблема с шума.