Правителствата на Европейския съюз обмислят по-широко определение на това какво са инвестиции в отбраната, за да позволят повече държавни разходи, които няма да предизвикат наказателни действия на ЕС за прекомерни заеми съгласно фискалните правила на блока, заявиха официални лица, цитирани от "Ройтерс".
Натискът за повече свобода на действие върху разходите за отбрана идва с войната на Русия в Украйна, която навлиза в четвъртата си година, докато президентът на САЩ Доналд Тръмп повишава натиска за повече европейски военни разходи доста над целта на НАТО от 2% от БВП. Правителствените лидери на ЕС се споразумяха на среща на върха да направят повече за укрепване на отбраната срещу Русия и други заплахи чрез увеличаване на разходите и запълване на пропуски във военните си способности.
Документ, изготвен от Полша, която в момента заема ротационното председателство на ЕС, определящо дневния ред на блока, твърди, че сегашното тълкуване на инвестициите в отбраната - ограничено само до военно оборудване като танкове или самолети - е прекалено тясно.
"С оглед на предизвикателствата пред сигурността тълкуването на увеличението на инвестициите в отбраната трябва да бъде широко. То трябва да включва не само закупуване на военно оборудване, но и капиталова подкрепа за заводи за оръжия и боеприпаси, за да се изградят отбранителни способности", се казва в документа, видян от "Ройтерс".
В документа също така се споменават инвестиции в инфраструктура, предназначена както за военни така и граждански цели, като изграждане на убежища в жилищни сгради или разходи за гражданска отбрана, като категории, които следва да отговарят на изискванията да бъдат определени като инвестиции в отбраната.
Определението е важно, тъй като съгласно новите фискални и дългови правила на ЕС, които ограничават държавните дефицити до 3% от БВП и дълга до 60% от БВП, държава, надвишаваща тавана на дефицита от 3%, няма да бъде подложена на дисциплинарни действия, ако възникващият излишък се дължи на разходи за отбрана.
Новите правила също така определят годишен път на нарастване на нетните разходи за всяко правителство на ЕС, който се изчислява по начин, който постепенно, в продължение на четири до седем години, намалява публичния дълг.
Изключването на широко разбираните инвестиции в отбраната от изчисленията за допустимото увеличение на нетните разходи на правителствата всяка година би осигурило значително по-голяма финансова гъвкавост за тях.
Длъжностни лица заявиха, че в дискусията за увеличаване на разходите за отбрана, без да се нарушават лимитите на ЕС за заеми,е разглеждана идеята за използване на "национални клаузи за освобождаване", които позволяват на правителствата да кандидатстват пред Европейската комисия за спиране на лимитите за заеми поради тежък икономически спад или външни фактори извън контрола на въпросното правителство.
Тази опция обаче не е част от полското предложение и среща повече противоречия и по-малка подкрепа, споделиха пред "Ройтерс" висши служители от еврозоната.
Председателят на Комисията Урсула фон дер Лайен заяви след среща с лидерите на ЕС относно финансирането на отбраната, че е готова да използва пълната гъвкавост в бюджетните правила на ЕС, за да позволи значително увеличение на разходите за отбрана.
Тръмп, който породи съмнения сред европейските съюзници относно ангажимента на САЩ към НАТО, заяви, че европейските членки на НАТО трябва да харчат 5% от БВП за отбрана - - ниво, което в момента не достига нито една страна от НАТО, включително и самите Съединени щати.