Френски апелативен съд ще започне ново дело срещу Air France и Airbus днес, 16 години след като самолет се разби в Атлантическия океан, убивайки всички 228 души на борда.

Това написа "Ройтерс".

Първоинстанционен френски съд оправда и двете компании за корпоративно убийство през 2023 г. след исторически публичен процес за изчезването на полет AF447 по време на пътуване от Рио де Жанейро до Париж на 1 юни 2009 г.

След двегодишно търсене на черните кутии на A330, френските следователи установиха, че пилотите са се справили неправилно с временната загуба на данни от замръзналите сензори за скорост и са довели самолета до аеродинамично забавяне или свободно падане, без да реагират на предупрежденията.

Но процесът повече от десетилетие по-късно хвърли светлина и върху дискусиите между Air France и Airbus относно нарастващите проблеми със сензорите или "питовите сонди", които генерират показанията за скоростта.

След девет седмици на събиране на доказателства, парижки съдия изброи четири случая на небрежност от страна на Airbus и един от страна на Air France, но установи, че те не са достатъчни според френското наказателно право, за да се установи категорична връзка с загубата на самолета по време на полунощна буря.

Прокуратурата обжалва присъдата и поиска ново двумесечно дело, което се очаква да включва пълно разглеждане на доказателствата, а не да се ограничава само до чисто правни въпроси.

Катастрофата на AF447 е сред най-широко обсъжданите в авиацията и доведе до редица технически и обучителни промени.

Френски съд: Ер Франс и Еърбъс не са виновни за авиокатастрофата край Рио през 2009 година

Френски съд: Ер Франс и Еърбъс не са виновни за авиокатастрофата край Рио през 2009 година

Вината остава на пилотите на самолета

Прокурорите твърдят, че Airbus е реагирал твърде бавно на нарастващия брой инциденти и че авиокомпанията не е направила достатъчно, за да гарантира, че пилотите са подходящо обучени.

И двете компании последователно отричат да са извършили престъпление, но по-ранното съдебно дело разкри остри различия между две от водещите компании във Франция по отношение на относителните роли на пилота и сензора в най-тежката авиационна катастрофа в страната.

 Откриха отломки от самолета на Ер Франс

Откриха отломки от самолета на Ер Франс

Ударил във водите на Атлантическия океан с висока скорост

Максималната глоба за корпоративно убийство е само 225 000 евро, но прокурорите смятат, че новото дело ще помогне да се постигне катарзисен ефект за семействата, които протестираха срещу по-ранното решение и се заклеха да продължат да се борят за установяване на наказателна отговорност.