Френски съд в понеделник оправда европейския производител на самолети "Еърбъс" и френският национален авиоопревозвач "Ер Франс" за "непредумишлено убийство", почти 14 години след като самолет "Еърбъс" А330 на авиокомпанията падна и се разби в Атлантическия океан на път от Рио де Жанейро за Париж, убивайки всички 228 души на борда, предава Ройтерс.

Решението следва исторически публичен процес за катастрофата на полет AF447 при екваториална буря на 1 юни 2009 г., като семействата на 228-те жертви настояват за справедливост, но парижките прокурори признават, че формалната вина не може да бъде доказана.

Присъдата последва първия в историята процес във Франция за корпоративно непредумишлено убийство, за което максималната глоба е 225 000 евро.

След двугодишно търсене на черните кутии на A330 с помощта на специални подводници, изследователите откриха, че пилотите са реагирали неадекватно на проблем, свързан със замръзването на сензорите за скорост, което в крайна сметка е довело до забавяне на скоростта на полета и срив на самолета в Атлантическия океан.

Но процесът също така подчерта по-ранни дискусии между авиокомпанията и самолетния производител относно нарастващите проблеми с външните "сонди на Пито", които отчитат скоростта.

И двете компании не се признаха за виновни.

Обявявайки присъдата, съдията от наказателния съд в Париж изброи няколко акта на небрежност от двете компании, но каза, че те не са достатъчни за установяване.

Съдът изслуша как неизправност в тръбите, които са се запушили с ледени кристали по време на буря в средата на Атлантическия океан, е довела до задействане на аларми в пилотската кабина на Airbus A330 и до изключване на системата за автопилот.

Техническите експерти подчертаха как след повредата на инструментите пилотите са привели самолета в режим на изкачване, в резултат на което самолетът е загубил подемна сила от движещия се под крилата му въздух и по този начин е загубил височина.

"За нас това, което е накарало екипажа да реагира по начина, по който го е направил, остава загадка в повечето отношения", заяви пред съда на 10 ноември представителят на "Ер Франс" Паскал Вейл, бивш пилот-изпитател.

По време на следствието от "Еърбъс" също обявиха, че пилотска грешка е основната причина за катастрофата.

Самолетът на "Ер Франс" се забил вертикално в океана

Самолетът на "Ер Франс" се забил вертикално в океана

Еърбъсът не се е разпаднал във въздуха