В понеделник съдът в Париж ще произнесе присъдата по делото срещу "Ер Франс" и производителя на самолети "Еърбъс" за катастрофата на полет Рио-Париж през 2009 г. Семействата на жертвите се надяват, че съдиите ще пренебрегнат препоръката на прокурорите да не искат присъда, припомня АФП.

В края на осемседмичния процес през декември прокурорите заявиха, че е "невъзможно" да бъдат осъдени двата авиационни гиганта, които са обвинени в непредумишлено убийство, но отричат обвиненията.

Двете базирани във Франция компании бяха изправени пред съда през октомври, за да се определи отговорността им за най-тежката авиационна катастрофа в историята на "Ер Франс", при която загинаха 228 души на борда на полет AF447.

Ако бъдат осъдени двете компании рискуват да получат само глоба от 225 000 евро, но репутационната символика е важна.

Семействата на жертвите бяха разгневени от препоръката на прокурорите.

Даниеле Лами, председател на асоциацията, която представлява жертвите, заяви, че семействата не приемат препоръката, тъй като тя по същество е насочена срещу пилотите, а не срещу компаниите.

"Това, на което се надяваме, което очакваме, е съдът най-накрая да произнесе безпристрастно решение и да осъди "Еърбъс" и "Ер Франс", които са виновни за небрежността и провалите", каза тя.

"За това се борихме в продължение на почти 14 години."

"Ер Франс" получили нови сензорите за скорост 3 дни преди фаталния полет

"Ер Франс" получили нови сензорите за скорост 3 дни преди фаталния полет

На 27 април Ер Франс са наредили сензорите за скорост да бъдат

Роднините имат "уверени очаквания" и "желание за справедливост", каза Себастиан Буси, един от техните адвокати.

Те "се надяват, че съдът ще е чул нашите аргументи, че ще получим обяснение на причините и определяне на отговорността".

По време на целия съдебен процес представителите на "Еърбъс" и "Ер Франс" твърдяха, че компаниите не са виновни за престъпни деяния.

Адвокатите им поискаха оправдателна присъда, като определиха това като "трудно решение от човешка гледна точка, но технически и юридически обосновано".

Решението на прокурорите да не искат осъдителна присъда не означава, че тричленният съдебен състав, който наблюдава процеса, трябва да следва техните съвети.

През 2019 г. прокурорите първоначално оттеглиха обвиненията срещу дружествата в решение, което също разгневи семействата на жертвите.

Самолетът на "Ер Франс" се забил вертикално в океана

Самолетът на "Ер Франс" се забил вертикално в океана

Еърбъсът не се е разпаднал във въздуха

Апелативният съд в Париж отмени това решение през 2021 г. и нареди процесът да продължи.

В центъра на изслушванията в Париж беше ролята на дефектните т. нар. тръби на Пито, които се използват за измерване на скоростта на полета на самолетите.

Съдът изслуша как неизправност в тръбите, които са се запушили с ледени кристали по време на буря в средата на Атлантическия океан, е довела до задействане на аларми в пилотската кабина на Airbus A330 и до изключване на системата за автопилот.

Техническите експерти подчертаха как след повредата на инструментите пилотите са привели самолета в режим на изкачване, в резултат на което самолетът е загубил подемна сила от движещия се под крилата му въздух и по този начин е загубил височина.

"За нас това, което е накарало екипажа да реагира по начина, по който го е направил, остава загадка в повечето отношения", заяви пред съда на 10 ноември представителят на Air France Паскал Вейл, бивш пилот-изпитател.

По време на следствието от "Еърбъс" също обявиха, че пилотска грешка е основната причина за катастрофата.

Отварят черната кутия на Еърбъс- а на „Ер Франс”

Отварят черната кутия на Еърбъс- а на „Ер Франс”

Устройството е записало стотици полетни параметри

Адвокатите на семействата обаче подчертаха, че и двете компании са знаели за проблема с тръбата на Пито преди катастрофата и че пилотите не са били обучени да се справят с подобна аварийна ситуация на голяма височина.

Моделът на тръбата на Пито, използван в обречения самолет на "Еърбъс", произведен от френската компания "Талес", е заменен на самолетите в цял свят след инцидента.

Катастрофата предизвика и преразглеждане на протоколите за обучение в цялата индустрия, по-специално за подготовка на пилотите за справяне със силния стрес при непредвидени обстоятелства.

На 17 октомври адвокатите и семействата на жертвите за първи път получиха възможност да прослушат смразяващия запис на последните минути на пилотите по време на полет.

„Ер Франс” компенсира семействата на жертвите

„Ер Франс” компенсира семействата на жертвите

Основната задача в момента е откриването на черните кутии

"Загубихме скоростта си", чува се да казва един от пилотите, преди самолетът да започне да се спуска към Атлантическия океан.

Отне близо две години, за да бъдат възстановени записващите устройства на "черната кутия", които бяха открити на близо 4000 метра дълбочина в Атлантическия океан.