Дългоочакваният китайски стелт изтребител J-35A - централен елемент на авиошоу в Жухай тази седмица, се разработва от повече от десетилетие. Експертите обаче посочват, че се знае малко за неговите възможности, съобщава "Ройтерс".

Първата публична поява на J-35A ще се състои утре - ден след 75-ата годишнина от основаването на Военновъздушните сили на Народната освободителна армия. Друг модел - J-35, е предназначен за използване с китайските самолетоносачи.

Въпреки че се издига в небето повече от десет години след като неговият предшественик - J-31, направи първия си полет, са известни малко подробности за J-35, отбелязват военни анализатори.

"Поради завесата, която обикновено се спуска над разработването на военни технологи за китайската армия, няма да сме твърде сигурни в представянето на J-35", заяви Колин Кох от Училището за международни изследвания S. Rajaratnam в Сингапур.

"Учените от Китайската народна армия през годините са извършили различни STEM и напреднали проучвания, свързани с технологията на изтребителите, включително стелт", добави той.

Китай опроверга, че J-31 може да свали US F-35 при битка в небето

Китай опроверга, че J-31 може да свали US F-35 при битка в небето

Преди два дни излезе изказване на президента

J-35 и J-35A са проектирани и произведени от Shenyang Aircraft Corporation - подразделение на държавната корпорация за авиационна индустрия на Китай. Контролираният от държавата новинарски канал People's Daily съобщи преди авиошоуто, че J-35A "главно изпълнява задачата да завземе и поддържа господство във въздуха".

И двата варианта на J-35 са значително по-малки от другия стелт самолет на Китай - изтребителят J-20. Приблизително 200 J-20 са в редиците на Военновъздушните сили на Народната освободителна армия.

Външно J-35A е подобен на изтребителя F-35 на американската компания Lockheed Martin, чиято форма - от фюзелажа до контролните повърхности - е проектирана да минимизира размерите му на радара. Не е известно дали моделите J-35 имат специално радарно-абсорбиращо покритие, както F-35, или комуникационни и радарни системи, които са трудни за засичане.

Китай изпитва трудности при дизайна на високоефективни турбовентилаторни реактивни двигатели и разчита на руска технология за ранните версии на своите изтребители.

J-31 обаче използва проектирани в Китай двигатели WS-13, а J-35A може да бъде оборудван с по-модерния двигател WS-19, който е потенциално до 10% по-мощен, твърдят анализатори.

Технологията на двигателя е от решаващо значение за усъвършенстваните изтребители, тъй като ефективността включва по-голям обхват, възможност за носене на повече оборудване и оръжия и по-високи скорости.

Китай гради своя четвърти самолетоносач

Китай гради своя четвърти самолетоносач

Не е известно дали той ще бъде с ядрен двигател

Чуждестранни военни аташета и анализатори по сигурността следят отблизо развитието на моделите J-35, предвид значението им за програмата за самолетоносачи на Пекин.

Въпреки че трите самолетоносача на Китай остават в режим на обучение и развитие и тепърва ще провеждат операции на дълги разстояния отвъд Източна Азия, успешният вариант J-35 се очаква да формира ключова част от способността на ВМС на Китайската народна освободителна армия да проектира мощ отвъд родните си води през следващите години.

Шестдневното китайско международно авиационно и космическо изложение ще се проведе в Жухай от 12 до 17 ноември.