Дългоочакваният китайски стелт изтребител J-35A - централен елемент на авиошоу в Жухай тази седмица, се разработва от повече от десетилетие. Експертите обаче посочват, че се знае малко за неговите възможности, съобщава "Ройтерс".
Първата публична поява на J-35A ще се състои утре - ден след 75-ата годишнина от основаването на Военновъздушните сили на Народната освободителна армия. Друг модел - J-35, е предназначен за използване с китайските самолетоносачи.
Въпреки че се издига в небето повече от десет години след като неговият предшественик - J-31, направи първия си полет, са известни малко подробности за J-35, отбелязват военни анализатори.
"Поради завесата, която обикновено се спуска над разработването на военни технологи за китайската армия, няма да сме твърде сигурни в представянето на J-35", заяви Колин Кох от Училището за международни изследвания S. Rajaratnam в Сингапур.
"Учените от Китайската народна армия през годините са извършили различни STEM и напреднали проучвания, свързани с технологията на изтребителите, включително стелт", добави той.
J-35 и J-35A са проектирани и произведени от Shenyang Aircraft Corporation - подразделение на държавната корпорация за авиационна индустрия на Китай. Контролираният от държавата новинарски канал People's Daily съобщи преди авиошоуто, че J-35A "главно изпълнява задачата да завземе и поддържа господство във въздуха".
И двата варианта на J-35 са значително по-малки от другия стелт самолет на Китай - изтребителят J-20. Приблизително 200 J-20 са в редиците на Военновъздушните сили на Народната освободителна армия.
Външно J-35A е подобен на изтребителя F-35 на американската компания Lockheed Martin, чиято форма - от фюзелажа до контролните повърхности - е проектирана да минимизира размерите му на радара. Не е известно дали моделите J-35 имат специално радарно-абсорбиращо покритие, както F-35, или комуникационни и радарни системи, които са трудни за засичане.
Китай изпитва трудности при дизайна на високоефективни турбовентилаторни реактивни двигатели и разчита на руска технология за ранните версии на своите изтребители.
J-31 обаче използва проектирани в Китай двигатели WS-13, а J-35A може да бъде оборудван с по-модерния двигател WS-19, който е потенциално до 10% по-мощен, твърдят анализатори.
Технологията на двигателя е от решаващо значение за усъвършенстваните изтребители, тъй като ефективността включва по-голям обхват, възможност за носене на повече оборудване и оръжия и по-високи скорости.
Чуждестранни военни аташета и анализатори по сигурността следят отблизо развитието на моделите J-35, предвид значението им за програмата за самолетоносачи на Пекин.
Въпреки че трите самолетоносача на Китай остават в режим на обучение и развитие и тепърва ще провеждат операции на дълги разстояния отвъд Източна Азия, успешният вариант J-35 се очаква да формира ключова част от способността на ВМС на Китайската народна освободителна армия да проектира мощ отвъд родните си води през следващите години.
Шестдневното китайско международно авиационно и космическо изложение ще се проведе в Жухай от 12 до 17 ноември.
Striker
на 15.11.2024 в 15:16:50 #6Китайски стелт изтребител звучи като български джентълмен или руски компютър, хахахах! Иначе как ще изглежда - ами като копие на Ф-35 и Ф-22, просто ковидарско изпълнение, т.е. евтино и не много стелт, хахах!
friend
на 14.11.2024 в 21:19:39 #5Проект, а това, че китайците правят самолети, по-добри от руските...може и да е вярно, а може и да не е. Факт е обаче, че китайците имат технологии, пари и хора. РФ няма нито икономика, нито пари, нито хора. Затова скоро китайците ще вземат Сибир. Между Китай и ЕС ще има един ислямски буферен свят, а РФ ще остане само около Москва... т.нар "Московия". Путин ще бъде запомнен с това.
friend
на 14.11.2024 в 21:11:38 #4Проект Честно казано не очаквах това от теб. Колкото до "партенката", че западните страни правят стоки специално за нас... това не е вярно. Как си представяш, един западен завод или фабрика да си сменя програмата специално за нас? Виж има друго нещо: Всеки един завод има продукция първо и второ качество. Нашите търговци просто внасят по-лошо качество на дадени продукти, защото са по-евтини. Това обаче е практика и у нас. Ние изнасяме първокачествено зърно, а внасяме фуражно такова. Затова, като отидеш в Турция, хлябът е много по-хубав, а нашият не е.
projekt
на 12.11.2024 в 19:43:45 #3Опако ... Нина това което съм написал не е вярно. Май истината боли.... Но така е. Ядем второ качество храна дори според европейски изследвания.... Но ти обясняваш че не било вярно. Но ти си умен човек. Разбираш ги нещата. За теб сирене без мляко и салам без месо е нормално. Ти обичаш да ядеш боклуци, родителите ти са боклуци, семейството ти е боклуци.... Храната ти е боклуци... Ти си добре. Говориш за слама на баща ми.... Майка ти ли ти разказа. Моя баща ми каза че майка ти не е била нищо особено. Давал и е един лев и тя му е правила пълна програма. Но каза че не е била нищо особено. Но е обичала да гълта. Всички войници са ходили при нея. Но ти си знаеш явно. Истински син на майка си....... От толкова "салами" дето е яхала и лапала майка ти едва ли знаеш кой е баща ти... Явно затова и ти обичаш сирене без мляко. Явно и ти опитвал "сиренце" от немити патки. Истински син на майка си
Опако
на 11.11.2024 в 17:23:05 #2Така като ти чета мизерните коментари, излиза даже, че сме направили цяло говедо от салама на баща ти, нещастен олит.офрен!
projekt
на 11.11.2024 в 08:15:31 #1могат....правят.... а ние....ние сме по напред. ние правим сирене без мляко и салам без месо.