Британската опозиционна Лейбъристка партия съобщи днес планове за ренационализиране на железопътната мрежа на страната в рамките на пет години. Те заявиха намерения това да се случи без да бъдат изплатени компенсации на частни оператори, предават от Reuters.

Лейбъристите искат да създадат обществено притежаван законов орган Great British Railways (GBR), който да наследи договорите за пътнически железопътни превози, които в момента се държат от частни фирми. След изтичането на тези договори се очаква процесът да бъде завършен в рамките на първия мандат на партията.

Близо 70% от гласоподавателите подкрепят връщането на влаковите оператори обратно в публична собственост за постоянно, показва анкета, проведена този месец от социологическата фирма YouGov. По-малко от 10% са против.

"Това не е изненада. Лейбъристите говорят за това от цяла вечност. Единственото нещо, което е малко по-осезаемо е, че те са много по-близо до това да влязат във властта", посочи Джералд Ку, транспортен анализатор за компанията Liberum

Към момента лейбъристите водят с около 20 процентни пункта пред управляващата Консервативна партия според социологически проучвания. Националните избори се очакват по-късно тази година.

Настоящото правителство на министър-председателя Риши Сунак също е предлагало създаването на GBR, но с различна роля.

Предложенията на правителството биха групирали отговорността за железопътната инфраструктура и услугите под GBR, като същевременно поддържат франчайз система, давайки ѝ ролята да възлага пътнически услуги на частни фирми.

Според лейбъристите увеличенията на анулираните полети и цените за железопътен транспорт показват, че настоящата система - с четири железопътни оператора, които вече се управляват от правителството - се е провалила.

Партията съобщи още планове за създаване на Орган за пътнически стандарти, който да държи GBR отговорна за работата си. Така ще е възможно да се дават ценови гаранции за бъдещите тарифи в транспорта.

Операторите все още ще имат шанс да обслужват някои линии, тъй като Transport for London възлага на външни изпълнители някои от връзките си, като Overground, която се управлява от Arriva.

От Reuters припомнят, железопътните услуги във Великобритания са били приватизирани през 90-те. През последните години няколко оператори са били ренационализирани, като някои от тях са загубили своите договори заради занижена експлоатация.

Великобритания отново е изправена пред стачки в железниците

Великобритания отново е изправена пред стачки в железниците

След провала на новия закон за стачките