Повечето от 43-те агенции на ЕС са управлявали добре своите финанси през 2023 г. Това се посочва в годишния одитен доклад на Европейската сметна палата (ЕСП).
За четири агенции обаче одиторите изразяват становище с резерви относно разходването на средствата от ЕС.
Посочва се, че процедурите за възлагане на обществени поръчки продължават да бъдат основният източник на нередности. Открояват се области, в които трябва да се постигнат подобрения, за 34 агенции
43-те агенции на ЕС са разположени в 23 държави членки и са натоварени със задачи от технически, научен или регулативен характер, или изпълняват оперативни разходни програми.
Отбелязва се, че в агенциите на ЕС работят около 16 000 души, или почти една пета от всички служители на ЕС. Повечето агенции се финансират почти изцяло от бюджета на Съюза, а останалите се финансират частично или напълно от такси, внасяни от органите и организациите от публичния или частния сектор, които участват в техните дейности.
"Финансовото управление на агенциите на ЕС е добро като цяло, но продължаваме да откриваме грешки при обществените поръчки", заяви Франсоа-Роже Казала, членът на ЕСП, който отговаря за годишния одит на агенциите на ЕС. Според него процедурите за възлагане и изпълнение на поръчки трябва да се подобрят, за да се осигури пълното спазване на приложимите правила и най-доброто съотношение между цена и качество.
За 39 от 43 агенции одитното становище относно плащанията през 2023 г. е без резерви.
Четирите агенции, за които ЕСП изразява становище с резерви (в сравнение с четири през 2022 г. и една през 2021 г.) са Европейският институт за иновации и технологии (EIT), Европейският орган по труда (ELA), Агенцията на Европейския съюз за киберсигурност (ENISA) и Агенцията на Европейския съюз за оперативното управление на широкомащабни информационни системи в пространството на свобода, сигурност и правосъдие (eu-LISA).
При EIT становището с резерви е свързано с изчисленото ниво на грешки при безвъзмездната финансова помощ, която Институтът управлява. За останалите три позицията се основава на нередностите, разкрити при процедурите за възлагане на обществени поръчки или при изпълнението на договори. ЕСП посочва, че тези агенции следва да обърнат особено внимание на правилата във Финансовия регламент.
Освен това одиторите отбелязват и процедурните слабости в системите за управление и контрол, като например липсата на задоволителни проверки преди разрешаването на операции, недостатъци при делегирането на правомощия или разделянето на функции. Някои агенции следва да подобрят също и спазването на законоустановените срокове за плащания. Въпреки че общата сума, платена под формата на лихви за забава, не е съществена, често срещаните закъснения при плащанията на някои агенции могат да се отразят отрицателно на тяхната репутация.
Тази година Европейската сметна палата допълни обичайната си одитна дейност с анализ на моделите на финансиране на дванадесетте агенции на ЕС, които събират собствени приходи в допълнение към финансирането, получено от бюджета на ЕС (ACER, EASA, ЕБО, ECHA, EIOPA, EMA, ERA, ESMA), или като единствен източник на финансиране (CdT, CPVO, EUIPO и SRB.
Общият размер на собствените приходи, събрани от агенциите на ЕС през 2023 г. (с изключение на събраните от Единния съвет за преструктуриране вноски в Единния фонд за преструктуриране), възлиза на 1,1 млрд. евро. Това е около 1/4 от общия бюджет на всичките 43 агенции на ЕС.
Приходните потоци са различни и техните механизми се различават при отделните агенции. Не всички агенции са били в състояние да определят ясно и да предоставят прозрачна информация по отделно за разходите за дейностите, които генерират приходи, и за дейностите, финансирани от бюджета на ЕС. Тези разходи са важни за подобряването на вземането на решения и особено за определянето на таксите на такова ниво, което да не води до натрупването на значителни дефицити или излишъци. Одиторите препоръчват всяка агенция, която събира собствени приходи, да оповестява необходимата информация по лесен за разбиране начин в своите окончателни годишни отчети, консолидиран годишен отчет за дейността и единен програмен документ, с цел пълна яснота и прозрачност.