Държавите от Европейския съюз са изпълнили по-голямата част от договорените реформи и инвестиции, за които са получили средства от Механизма на ЕС за възстановяване и устойчивост (МВУ), но постигнатите резултати допринасят само частично за подобряване на бизнес средата. Това се посочва в нов доклад на Европейската сметна палата (ЕСП), публикуван днес.
Според одиторите, макар някои от реформите първоначално да са довели до подобрения, повечето се изпълняват със закъснение, а едва около една трета от завършените досега са постигнали значителни резултати.
Средства срещу последиците от пандемията
Механизмът за възстановяване и устойчивост бе създаден през 2021 г. с цел смекчаване на икономическите щети от пандемията COVID-19 и насърчаване на устойчивото икономическо възстановяване в ЕС.
Общият размер на финансирането възлиза на 650 млрд. евро, като държавите членки трябваше да извършат конкретни инвестиции и реформи в замяна на средствата.
Тези мерки следваше да отговорят на структурните предизвикателства, определени в специфичните за всяка държава препоръки на ЕС от 2019 и 2020 г., свързани с бизнес средата, достъпа до финансиране, данъчните системи и административната тежест.
"ЕС използва средствата за възстановяване от пандемията като стимул за държавите членки да предприемат важни реформи, но очакваните резултати до голяма степен все още не са постигнати," заяви Ивана Малетич, член на ЕСП, ръководила одита. "МВУ би могъл да спомогне за улесняване на бизнеса, но неговият потенциал не е напълно оползотворен."
Частично изпълнение и закъснения
В периода преди пандемията Европейската комисия е отправила 82 препоръки към държавите от ЕС за подобряване на бизнес средата. В резултат в националните планове за възстановяване са включени 157 реформи и 254 инвестиции, свързани с тези препоръки, на обща стойност около 109 млрд. евро.
Одиторите констатират, че една четвърт от препоръките са били покрити в значителна степен чрез мерките по МВУ, но нито една препоръка не е изпълнена изцяло.
Около половината препоръки са взети предвид само частично или изобщо не са отразени, а 7% остават напълно извън обхвата на предприетите мерки.
Примерно, в областта на пазара на труда около една трета от препоръките не са били обхванати от никакви реформи в рамките на механизма.
В четирите проверени държави — България, Испания, Кипър и Австрия — над една четвърт от мерките все още не са завършени към април 2025 г., когато е приключил одитът.
Реформите, които са реализирани, обикновено са довели до приемане на законодателни промени, но ефектът им в практиката все още не се усеща.
Освен това, поради ограничен обхват, кратък срок и риск от последваща отмяна на мерки, действителният принос към бизнес климата е ограничен.
Смесени резултати за бизнеса
Одиторите подчертават, че приносът на мерките по МВУ към подобряването на бизнес средата не е еднозначен — положителен ефект е установен само в половината от проверените случаи.
Напредъкът е по-бърз от този при реформите на пазара на труда, но все още бавен и неравномерен.
Пандемията от COVID-19 и последвалите ограничителни мерки сериозно засегнаха бизнеса и търговията в ЕС, като доведоха до временен срив през 2020 г., последван от възстановяване през 2021 г.
Въпреки това, изпълнението на националните планове за възстановяване продължава и ще бъде завършено до края на август 2026 г.
Докладът е част от годишната координация на икономическите политики на държавите членки, известна като Европейски семестър.
Докладът на Европейската сметна палата е публикуван под заглавие: "Финансова подкрепа от МВУ за подобряване на бизнес средата — частично отразяване на специфичните за всяка държава препоръки в мерките по МВУ, но някои първоначални резултати допринасят за напредъка в изпълнението им" (Специален доклад 21/2025).
Пълният текст и кратко резюме на основните констатации са достъпни на официалния уебсайт на Европейската сметна палата.
USD
CHF
EUR
GBP