Изборът на самолети Gripen в Чехия и Унгария е свързан с корупционни практики, в които са вложени 12.6 милиона евро.
Сред замесените лица са премиерите на Унгария - Виктор Орбан, и на Чехия - Милош Земан.

Това се казва в анализ на Световната фондация за мир, осъществен в рамките на програма за разследване на случаи на корупция при оръжейни сделки.

Посочва се, че сделките са обект на разследване от страна на шведската прокуратура.

"Скоро след присъединяването си към НАТО Чешката република и Унгария започнаха процедури по придобиване на нови изтребители, които да заменят остарелите руски самолети. Във всеки случай, Gripen, произвеждан съвместно от шведската компания Saab и британската BAE, беше избран сред конкуриращи се претенденти, сред които американският US F-16 - смятан за фаворит." - се казва в анализа.

Посочва се, че са последвали обвинения в корупция, основана на мрежа от агенти, наети от BAE Systems, за да подкупват политици, които да повлияят при взимането на решенията в полза на Gripen.

Общата стойност на сделката в Чехия е 750 милиона долара, а н Унгария - 924 милиона. Общата сума за комисионни на вербуваните политици и експерти е не по-малка от 12.6 милиона.

Сред замесените лица са унгарският премиер Виктор Орбан и чешкият му колега Милош Земан.

Сааб: Не спираме Gripen, очакваме скоро преговори с правителството

Сааб: Не спираме Gripen, очакваме скоро преговори с правителството

Компанията твърди, че самолетът е най-модерният...

Чешкият сенатор Михаел Зантовски от Гражданския съюз алармира, че през 2002 г. са му предлагани 10 милиона крони, за да гласува партията му в полза на Gripen.

"Изглеждаше, че в Унгария ще спечели американският F-16у предпочитан от военните, но в последния момент Виктор Орбан промени позицията си и беше избран Gripen." - се казва в анализа.

Доказателства за корупционно влияние изтъкват шведската телевизия SVT и австрийското списание "Profil". Цитират се полицейски разследвания, сочещи, че са били давани комисиони на политици в Чехия и Унгария.

В Унгария прокуратурата не прведприема нищо, макар че е проведено парламентарно разследване. Оигиналната документация по сделката обаче изчезва мистериозно.

Американски адвокати също отправят обвинения в корупция по отношение на сделките в Унгария и Чехия, посочвайки, че условията в конкурсите са били поставени така, че компаниите Boeing и Lockheed да нямат шанс да победят европейците.

Британската служба за разследване на тежки измами Serious Fraud Office (SFO) започва разследване през 2004 г., обхващащо 8 държави.

В резултат на разследването на SFO един от агентите на влияние - граф Алфонс Менсдорф-Пуили, през 2009 г. е обвинен в конспирация с цел корумпиране на правителствени фигури в Централна и Източна Европа (конкретно са посочени Чехия, Унгария и Австрия), за да се гарантира, че ще бъдат предпочетени самолетите Gripen.

От своя страна шведската прокуратура продължава разследването на сделките с Gripen в Чехия, Унгария и Южна Африка.