"Когато има много високо търсене и ограничено предлагане, цената е факторът, който регулира това търсене. Очевидно е, че цената на платеното паркиране е неадекватна, имайки предвид факта, че центърът на София е постоянно задръстен с автомобили и възможността човек да намери паркомясто е минимална". Това заяви пред bTV общинският съветник от "Спаси София" Борис Бонев.
Той смята, че повишаването на цената на платеното паркиране със сигурност ще облекчи паркирането в центъра на столицата.
"Също така се ограничава до три часа паркирането, след което ще има два часа, в които няма да може да се пусне SMS. По този начин се гарантира оборотността на паркоместата", допълни Бонев.
Друга мярка, която според него със сигурност ще доведе до освобождаване на паркоместа в центъра, е значителното повишаване на цените на служебния абонамент.
"Около 1900 са в момента местата в синя и зелена зона в режим "Служебен абонамент" на цена в синя зона 650 лв. Тя ще стане 1600 лв., като очакванията ни са около 500 места да се освободят там", обясни общинарят.
Той е на мнение, че най-важната мярка, за която обаче ще е нужна много широка обществена подкрепа, са местата за институциите.
"Може би най-големият непостроен паркинг в София са тези близо 1000 места на различни институции, които са окупирали центъра. Само този на парламента е с над 350 места на два паркинга", посочи Бонев.
По негови думи паркингът при "Св. Александър Невски" е безобразно заграбване на общинска територия. Там паркират не депутати, а техни роднини, приятели, сътрудници - пълно безобразие, изтъкна той.
Бонев заяви, че са много примерите на различни институции, които са заграбили общински терени.
"Съгласен съм, че моментът може би не беше най-добре подбраният. Имайте предвид обаче, че тази реформа се случва след повече от година и половина активни преговори, много работа, няколко версии на различни доклади, включително с различни вносители", обясни той.
Според вижданията на "Спаси София" това не е идеалната реформа. Бонев припомни, че са искали да има червена зона в центъра на цена 5 лева на час, а синята зона да е на цена 3 лева.
"Отделно за нас беше изключително важно да се запазят цените на винетните стикери за живущите", отбеляза той.
Според него не се е обърнало достатъчно внимание на това, че освен реформата на паркирането се е приел и нов договор между Столичната община и Центъра за градска мобилност (ЦГМ).
"За първи път има задължение на ЦГМ за какво и как да харчи тези пари, а не всичко да отива в един общ кюп. Вече има и ясно разписано задължение парите от винетните стикери, които се очаква да бъдат около 20 милиона лева, да отиват изцяло и само за инвестиции в кварталите и да се управляват от районните кметове, а не от ЦГМ", подчерта Бонев.

USD
CHF
EUR
GBP