Русия трябва незабавно да върне на Полша останките от президентския самолет Ту-154, който се разби край Смоленск на 10 април 2010 г., предаде Дойче веле.
Това се казва в резолюция на Парламентарната асамблея на Съвета на Европа, приета в Страгбург.
В самолета загинаха 96 души, сред които президентът Лех Качински със съпругата му Мария, членове на парламента, правителството, военното командване - почти целият политически елит на Полша по онова време.
Полската делегация пътуваше от Варшава за Смоленск, за да участва в траурните церемонии, посветени на 70-годишнината от масовите разстрели в Катинската гора, при които 22 хиляди полски офицери и интелектуалци са избити от служители на съветското НКВД.
Версията на руската страна е, че самолетът е катастрофирал заради гъстата мъгла и неправилните действия на екипажа. Тя донякъде беше приета от създадената половин година по-късно полска комисия, която обаче посочи, че действията на руските диспечери са били неудовлетворителни, а техническото оборудване на летището не било на нужното ниво.
През април тази година полската страна инициира ново разследване. Според установените данни, експертите заключават, че на борда е имало няколко взрива и самолетът е започнал да се разпада още във въздуха. Разследването обаче не може да бъде завършено, тъй като руската страна отказва да предаде черните кутии на самолета, част от отломките, както и други улики.
В резолюцията си ПАСЕ призовава руските власти да се въздържат от нови действия на мястото на катастрофата, които може да се разглеждат като оскверняване. В документа се казва също, че процесът на историческо помирение между двете страни трябва да се основава на историческата истина, и да не се подлага на риск заради оскърбително или провокативно поведение на руската страна по отношение на събитията край Смоленск.
По време на дебатите в ПАСЕ депутатите подчертаха нееднократно, че според Международната конвенцията за гражданската авиация, т. нар. Чикагска конвенция, въз основа на която е водено разследването, Москва е длъжна да върне на полската страна всички отломки от самолета. Повече от осем години след трагедията обаче руските власти отказват да го направят.
Литовският депутат Емануелис Зингерис отбеляза, че разследването на трагедията от руските власти тръгва в придобива странен характер, "започват да изчезват доказателства, заличават се следи от трагедията при ремонтни работи на Смоленското летище".
"Това, че Русия не връща отломките от самолета повече от осем години, означава, че тя има какво да крие", подчерта френският депутат Андре Гатолан.
ISIS
на 14.10.2018 в 22:16:59 #5Ясно е руснаците свалиха самолета с полският президент. Иначе нямаше да се дилкова грижовни в уничтожаването на уликите. Правителствен самолет е дипломатическа собственост. Руснаците би трябвало веднага да предадат всичко. Но както обикновенно за руснаците няма международните закони и норми. Блядовете трябва да се съдят с военен трибунал и разстрел на място.
Legalen
на 14.10.2018 в 21:36:25 #4"ПАСЕ: Русия незабавно да предаде на Полша уликите от катастрофата при Смоленск" ----------------------------------------------------------------------------------- А ако не е "ВЕДНАГА" а след няколко часа? Какво ще последва? Разбира се ,ПАСЕ-то най-малкото ще наложи строги сакции и руската икономика ще забуксува още повече. Засега ПАСЕ не разполага с армия и не може да направи повече. Поне засега.
peter-h
на 14.10.2018 в 11:48:00 #3От България ви пращаме една торба с ЛАЙ...................НА. да не забравите да почерпите Коктела е от Русофоби.
loko-pd
на 14.10.2018 в 09:46:13 #2На това се казва след дъжд качулка.Какво искат още като ги предупреждаваха да не кацат .
Equinox
на 14.10.2018 в 09:20:13 #1При този случай не става въпрос за "версии", а за неоспорими доказателства кой е виновен. Съществува филмов материал - близо 2 часа и половина, съставен само от документирани факти, които проследяват полета на полския самолет секунда по секунда и представят точно и пълно всички записи на параметрите и разговорите в пилотската кабина. От този документален материал, който имах търпението да изгледам в Интернет, са извадени само откъсите, които злепоставят висшето полско военно ръководство, принудило пилотите да кацат въпреки възраженията им. Руснаците няколкократно предупреждаваха Полша, че ако не престанат с инсинуациите, ще публикуват и тези злепоставящи разговори. И така, от всички публикувани данни се разбира, че руските диспечери ясно и недвусмислено посочват на полските пилоти, че целевото летище е в мъгла и препоръчват пренасочване към друго летище. Няколкократно - знаейки освен всичко, че самолетът е повече от важен. Оттук нататък решението винаги се взема еднолично от командира на самолета, но той се е поддал на натиска да каца, за да не закъснее делегацията за възпоменателното събитие. Снижава се недопустимо ниско в нощни условия и мъгла, закача с крилата си върховете на дърветата и краят се знае. Русия осигури на Полша всичко, което последната поиска при разследване на катастрофата - време, огледи на място, снимки, анализ на данните от оранжевите кутии и пр. Знаейки пещерната русофобия на полската върхушка и ежедневните интриги, които се скалъпват, Русия логично отказва да предаде материалните останки, давайки обаче пълна свобода на поляците да изследват, заснимат и анализират всички данни на място, в Русия.