По-зелен и по-устойчив Европейски съюз. Европейската комисия предлага днес огромен пакет, съдържащ поне дузина нови и ревизирани закони за затягане на климатичните правила на Общността.
ЕС иска да намали емисиите с 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г. Комисията ще представи своята визия за това как да се постигне това в подробни планове.
Със стотици, ако не хиляди страници законодателни предложения, какви са ключовите елементи на плановете на Европейската комисия под наслов "Подготвени за 55%"? Разяснението е на германската информационна агенция ДПА.
1. Затягане на системата за търговия с емисии
Съгласно настоящата система за търговия с емисии, големите замърсители - като електроцентралите и промишлеността - трябва да купуват разрешителни за емисиите, които произвеждат. Безплатните разрешителни обаче забавят намаляването на емисиите в някои сектори. Комисията се опита да преустрои правилата. Основните въпроси, на които ще трябва да отговори, са дали и кога ще отиде в историята схемата за свободни емисии и дали ще разшири схемата и върху други отрасли, като автомобилния транспорт и морския сектор.
2. Въглероден данък на границата на Европейския съюз
Ключов елемент на "Подготвени за 55%" е може би също толкова несръчно нареченият механизъм за регулиране на въглеродните граници (CBAM), известен като въглероден данък на границата. По същество това е налог върху продукти с високоемисионни отпечатъци, внесени в ЕС. Това може да означава енергия, стомана или алуминий.
Идеята е да се избегне насочването на индустрията към страни с по-ниски стандарти и да се предотврати наводняването на единния пазар с по-евтини, но по-малко екологични стоки извън ЕС, често наричано изтичане на въглерод. Търговските партньори може да се притесняват, че в плана се прокрадва протекционизъм, докато бизнес групи се опасяват от увеличени разходи, които те предупреждават, че могат да бъдат прехвърлени на потребителите.
3. Край на двигателите с вътрешно горене?
Като голям замърсител в Общността, автомобилната индустрия се очаква да бъде подложена на строг контрол от Европейската комисия. Според изтичания на предложенията в медиите Брюксел може да настоява производителите на автомобили да намалят емисиите за нови превозни средства с 50% - или дори повече - вместо сегашните 37,5% до 2030 г. Тя може също да предложи всички нови автомобили да са без емисии до 2035 г., ефективно забранявайки традиционните двигатели с вътрешно горене, които разчитат на бензин или дизел.
4. Повече възобновяема енергия
За да направи енергийното потребление на Общността по-устойчиво и благоприятно за климата, Комисията иска повече възобновяеми енергийни източници в енергийния микс. В момента ЕС се стреми 32 процента от енергията му да се доставя от възобновяеми източници. Днес се очаква комисията да повиши тази цел с поне няколко процентни пункта.
5. Кога новите правила ще влязат в сила?
Зависи. 27-те страни членки на ЕС все пак ще трябва да одобрят новите закони - процес, който може да отнеме месеци или дори години. За да се даде яснота на индустрията да планира бъдещи промени обаче, правителствата вероятно ще искат да циментират много правила възможно най-скоро.
GolaVoda
на 14.07.2021 в 19:18:20 #1полезна статия..