Новото полско правителство, ръководено от Доналд Туск, разпусна комисията, която разследваше катастрофата от 2010 г. на самолета Ту-154 край Смоленск, в която загинаха президента Лех Качински и 95 души от военния и политически елит на Полша. Още от самото начало се породиха съмнения, че самолетът е свален умишлено.

Въпросът за катастрофата беше особено болезнен, тъй като полската делегация пътуваше от Варшава за Смоленск, за да участва в траурните церемонии, посветени на 70-годишнината от масовите разстрели в Катинската гора, при които 22 хиляди полски офицери и интелектуалци са избити от служители на съветското НКВД.

Полша: Русия продължава да крие виновниците за разстрелите в Катин

Полша: Русия продължава да крие виновниците за разстрелите в Катин

Без съд и присъда са избити 22 000 поляци…

"Това е краят на лъжите от името на полското правителство, краят на харченето на стотици милиони злоти за дейности, които нямат нищо общо с откриването на причините за трагедията, а са политически мотивирани", заяви полският заместник-министър на отбраната Цезар Томчик.

Изводи за катастрофата трябва да се правят от авиационни експерти, а не от политици, е тезата на новото правителство на Полша, пише руската редакция на BBC.

Ръководителят на комисията Антони Мацеревич обвини полския премиер Доналд Туск в "дипломатическа измяна".

Според заповедта, с който Министерство на отбраната на Полша закрива комисията, членовете й са задължени в срок до 18 декември да се отчетат за цялата си дейност, включително документацията, средствата и оборудването, което е използвано. След това ще бъде направен анализ и оценка на цялата работа на комисията, създадена през 2016 г. по инициатива на Ярослав Качински, брат на загиналия Лех Качински.

Именно Ярослав Качински не прие и не беше съгласен с изводите на основната държавна комисия.

Още през 2011 г. полското правителство публикува доклад, според който отговорността за катастрофата пада върху малката и лоша подготовка на полските пилоти, лошото време и недостатъчно ясните заповеди, които са давани от страна на руските диспечери. Изводите бяха изведени и от доклада от 2019 г. на руските разследващи.

В доклада се посочва и че летището в Смоленск е недостатъчно и неадекватно обезпечено откъм условия за безопасно кацане. Според този доклад на полските разследващи руските диспечери не са съобщили на екипажа на самолета на президента Качински за лошите климатични условия в района и за наличието на резервни възможности за кацане. Освен това диспечерът не е уведомил екипажа на Ту-154, че самолетът се намира под траекторията си на спускане и командата за спиране на снижаването е дадена твърде късно.

След ново разследване от комисията, ръководена от Антони Мацеревич, през 2022 г. бе подаден доклад, според който самолетът се е разбил поради експлозии в лявото крило.

Мацеревич заяви, че на борда са избухнали две експлозии и нарече самолетната катастрофа край Смоленск "терористичен акт", който има за цел да лиши Полша от хората, които според него са довели страната до независимост. И макар и да нареди самолетна катастрофа на фона на действия, за които много наблюдатели обвиняват Русия - например влошаването на ситуацията със сигурността в Югоизточна Украйна - не посочи директно Москва за отговорна за катастрофата.

Британски експерти откриха следи от тротил в проби от самолета на Качински

Британски експерти откриха следи от тротил в проби от самолета на Качински

Това потвърди изводите на полската комисия…