Въоръжените сили на държавите членки все още не могат да се придвижват бързо през територията на Европейския съюз. Това е заключението в одитен доклад на Европейската сметна палата (ЕСП), оповестен от пресслужбата на институцията. Отчита се безспорен напредък в изпълнението на последния план за действие на ЕС в областта на военната мобилност, но продължават да съществуват затруднения. Данните сочат, че целта за бързо и безпроблемно мащабно придвижване на военнослужещи, техника и материални средства на територията на ЕС и извън него с кратко предизвестие все още не е постигната.
"Картината на политиката на отбрана се променя поради завръщането на високоинтензивни военни действия на европейския континент и ЕС търси начини за ефективна подготовка срещу агресия", се казва още в доклада. От Европейската сметна палата посочват, че политиката на ЕС в областта на военната мобилност се е променила след публикуването на първия план за действие през 2018 г. От институцията отбелязват, че за първи път в бюджета на ЕС за периода 2021—2027 г. са предвидени целеви средства за проекти за транспортна инфраструктура с двойна употреба — за цивилни и за военни цели. Според ЕСП заради военната агресия на Русия в Украйна военната мобилност като стратегическата необходимост на ЕС се превръща в неотложен въпрос. От институцията отбелязват, че под натиска на ситуацията през ноември 2022 г. ЕС публикува своя втори план за действие относно военната мобилност.
"Военната мобилност има ключово значение за укрепване на отбранителните способности на ЕС и определено е налице нужда от бързи действия. Тя обаче все още не може да набере достатъчно скорост поради различни препятствия по пътя", коментира Марек Опиола от ЕСП, отговарящ за изготвянето на доклада.
Отчита се, че организирането на придвижване на военни части и техника се сблъсква със значителни закъснения заради различни пречки, включително бюрократични. Например танкове от една държава в ЕС не могат да се придвижват през друга, ако са по-тежки от позволеното от разпоредбите за движение по пътищата. В обичайни обстоятелства страните в ЕС изискват предварително уведомление от 45 дни, за да разрешат придвижването през територията си.
Според одиторите Европейската комисия (ЕК) не е извършила задълбочен анализ на нуждите преди изготвянето на План за действие 2.0, което пък е попречило да получи надеждна оценка на размера на нужните средства за постигане на поставените цели. "Бюджетът на ЕС за военна мобилност за периода 2021—2027 г. е сравнително скромен — 1,7 млрд. евро, но държавите членки го приветстват като стъпка в правилната посока. ЕС е предоставил средствата много бързо, което изпраща важен политически сигнал", се казва още в доклада и се допълва, че търсенето обаче далеч надхвърля предлагането, поради което до края на 2023 г. бюджетът е бил изчерпан. От ЕСП посочват, че поради се стига до период от повече от четири години преди предоставянето на нови средства от ЕС за военна мобилност, а това се отразява отрицателно на стабилността и предвидимостта на финансирането.
"Въпреки че средствата трябва да бъдат добре насочени, за да имат ефект, при решението кои проекти за инфраструктура с двойна употреба да бъдат финансирани не са отчетени в достатъчна степен някои геополитически и военни фактори", отчитат още от Европейската сметна палата. От ЕСП изтъкват, че освен това проектите са подбрани разпокъсано, не винаги на най-стратегическите места и без да гледа по-широката картина. В одитния доклад се отбелязва, че финансираните проекти са разположени предимно в източната част на ЕС, но няма почти никакви проекти по южния маршрут към Украйна. Одиторите посочват, че освен това проектите за финансиране от ЕС вече са били избрани преди определянето на най-спешните приоритети.
"Механизмите за управление в областта на военната мобилност в ЕС са сложни и разпокъсани, без единно звено за контакт, което означава, че е трудно да се прецени кой орган за какво отговаря", смятат одиторите. За да се подпомогне напредъкът на ЕС, те препоръчват да се подобрят механизмите на управление и насочване на действията на ЕС, а финансирането да стане по-предвидимо. "ЕС би могъл също така да използва потенциала на наличното понастоящем финансиране за транспорт за граждански цели, за да облекчи участъците с недостатъчен капацитет за военна мобилност", обясняват от ЕСП.