Полицията в Лондон съобщи, че стотици камери за разчитане на регистрационни номера са били повредени, изключени или откраднати от противниците на таксата за чист въздух, предава "Асошиейтед прес". Тази такса е предвидена за по-старите превозни средства и влиза в сила във Великобритания днес.
Вандалите по лондонската "Зона с ултра ниски емисии" (ULEZ) наричат себе си "бегачи по остриета" (Blade Runners). Кметът на Лондон казва, че таксата за стари превозни средства е мярка, която ще намали замърсяването на въздуха. Според критиците обаче това е заграбване на пари, което само ще накаже жителите на предградията, които работят в Лондон и се нуждаят от превозните си средства за да ходят на работа.
"Камерите ще продължат да падат", прогнозира Ник Арлет, който организира протести срещу таксата за чист въздух. Той твърди, че нито одобрява, нито осъжда саботажа. Според него обаче "хората са ядосани".
Действията във Великобритания за намаляване на замърсяването на въздуха и използването на автомобили доведоха до политическо разделение. След като правителство атакува данъка върху превозните средства в Лондон, се стигна до обвинения, че се е отказало от зелената политика.
Мярката налага дневна такса от 12,50 паунда (около 28 лева) за повечето коли и микробуси с двигатели с вътрешно горене, произведени преди 2006 г. и за дизелови превозни средства произведени преди 2015 г. Мярката е въведеня в центъра на Лондон през 2019 г. През 2021 г. тя беше приета и за вътрешните предградия на града. От днес обаче обхваща цял Лондон, включително външни предградия, където живеят повече от половината от 9-милионното население на града.
Според кмета на града Садик Хан разширяването означава, че "5 милиона повече лондончани ще могат да дишат по-чист въздух".
Но това предизвика силна съпротива от страна на някои жители на предградията, които смятат, че мярката просто наказва работещите хора на фона на свиването на разходите за живот поради 11-процентовата инфлацията в края на миналата година. Външният Лондон има по-високи нива на притежаване на автомобили и по-малко обществен транспорт от центъра на града.
"Това ще направи бедните хора още по-бедни", каза Анна Остин. Тя твърди, че разчита на 15-годишният си автомобил, който е на дизел, за да ходи на работа и да води децата си на училище.
Въпреки симпатиите на министър-председателят на страната Риши Сунак, неговият кабинет остава решен да забрани продажбата на нови автомобили с бензин и дизел до 2030 г., както и да постигне нулеви нетни въглеродни емисии до 2050 г.
Кметът Хан реши да не отлага мярката, обаче разшири програма за скрап, която предлага на жителите на Лондон до 2000 паунда за замяна на стари превозни средства.
През това време въздухът в Лондон става по-чист. Според проучване от 2021 г. на Imperial College London мярката е имала сравнително малък ефект върху замърсяването на въздуха през първите 12 седмици от взимането ѝ.
Обаче друго изследване, публикувано от кметството през февруари, установи, че емисиите на вредни азотни оксиди са с 26% по-ниски в района на ULEZ отколкото биха били без него, а емисиите на прахови частици са с 19% по-ниски.
"Знаем, че зоните с ниски емисии работят", каза Саймън Биркет, директор на кампанията Clean Air в Лондон.
Противниците на ULEZ включват профсъюзи и обикновени лондончани, но поддръжниците на плана казват, че някои от протестите са предизвикани от екстремисти. Хан каза пред радиостанция LBC миналата седмица, че опозицията е била "въоръжена" от "хора, които вярват в теории на конспирацията". На неотдавнашна демонстрация протестиращите скандираха "Махнете Хан вън".
Няколко протестиращи посочиха Хан като марионетка на по-големи сили, включително Световния икономически форум и ООН.
Други европейски градове имат различни резултати с планове за справяне със замърсяването на въздуха. Мадрид има подобна зона с ниски емисии като Лондон, a Париж наскоро отложи подобна мярка за 2025 г.
Поддръжниците на лондонския план се надяват съпротивата да избледнее с времето.