От 1 декември в София влизат в сила нови ограничения за движение на автомобили с високи емисии - мярка, която Столична община определя като ключова стъпка в борбата за по-чист въздух през зимните месеци, съобщава Нова телевизия.
Новата наредба разделя града на две екозони, в които няма да се допускат автомобили от Първа и Втора екогрупа - тоест най-старите и най-замърсяващи коли.
Малкият ринг, който действа и от миналата зима, обхваща идеалния център между булевардите "Васил Левски", "Патриарх Евтимий", "Ген. Скобелев", "Сливница" и улица "Опълченска". В тази зона се налага пълна забрана за движение на автомобили от двете екогрупи.
За първи път се въвежда и Голям ринг, който включва широкия център между булевардите "Сливница", "Ситняково", "П. Яворов", "Н. Вапцаров", "Иван Гешов" и "Константин Величков". Тук ограничението ще важи само за автомобилите от Първа екогрупа.
Граничните булеварди остават извън забранените зони и ще бъдат свободни за движение на всички превозни средства. По основните входове на зоните ще бъдат поставени указателни табели и камери, които чрез специален софтуер ще разпознават нарушителите.
Изключения ще се правят само за собственици с постоянен адрес в зоната, които притежават валиден стикер за паркиране, както и за лица с увреждания, които имат карта за преференциално паркиране.
Гражданите, чиито автомобили попадат в забранените категории, ще могат да използват буферните паркинги, разположени в близост до метрото и основните транспортни връзки.
Експерти по околна среда посочват, че първите резултати от миналогодишното въвеждане на Малкия ринг са положителни. Според данни на сдружение "За Земята", през зимния сезон нивата на азотен диоксид в района са намалели с около 10% спрямо предходната година.
"София има сериозен проблем със замърсяването от дизелови автомобили, което не е сезонно. Тези ограничения целят не само да подобрят въздуха в центъра, но и да променят транспортните навици на хората", коментира Ивайло Попов от "За Земята" в ефира на NOVA NEWS.
По думите му презастрояването на столицата и ограничената циркулация на въздушните маси също утежняват проблема. Той призова жителите на София да използват повече градския транспорт, като подчерта, че системата има нужда от допълнително подобрение, за да стане по-привлекателна алтернатива на личните автомобили.
Новите ограничения ще важат до края на зимния сезон, като общината ще проследи ефекта им чрез станциите за измерване на качеството на въздуха и ще обсъди разширяване на обхвата им при доказан резултат.
USD
CHF
EUR
GBP