Ройтерс публикува голямо проучване, че за износ на зърно, подобно на петрол и петролни продукти, Русия е принудена все повече да разчита на "сенчест флот", състоящ се главно от по-стари зърновози, често притежавани от собственици на кораби в Турция или Китай.

Оплакванията на Русия относно зърнената сделка, която тя в крайна сметка отказа да поднови през юли, се фокусираха главно върху трудностите, изпитвани от руските износители на зърно при работата със западни контрагенти - корабособственици, застрахователи, банки, които често отказват да работят с Русия. В Москва наричат "скрити санкции", въпреки че самият износ на зърно не беше обект на санкции.

Източници на Ройтерс от индустрията казват, че те често отказват да работят с руски компании. Някои големи корабособственици (поне три компании) са отказали всякакви контакти с Русия от февруари 2022 г. А застрахователите казват, че руските терминали и пристанища често не преминават проверки заради изключването на комуникация със санкционирани лица. Майк Солтхаус, ръководител на външните връзки на голямата застрахователна компания NorthStandard, дори се съгласи да го потвърди с името си: "Структурата на собствеността не става ясна веднага при рутинна и дори разширена надлежна проверка". Дори зареждането с гориво на кораб в Русия може да е нарушение на западните санкции, добавя друг източник.

Миналата година обаче Русия изнесе рекордно количество пшеница на кораби, наети от международни корабособственици и търговци. Това лято нещата започнаха да се променят. На 1 юли големите търговци Louis Dreyfus, Viterra и Cargill спряха да работят с Русия (последният обаче твърди, че ще продължи да работи с Русия). И Русия започна да наема кораби от малки корабособственици, които тези търговци не докосват - броят на руските поръчки за такива кораби (до 257) през юли бележи увеличение от 40 %, което беше отчетено от платформата Shipfix, която агрегира такива поръчки.

След срива на зърнената сделка Русия започна да атакува украински пристанища, а Украйна организира няколко атаки срещу руски пристанища, включително Новоросийск. Това доведе до рязко поскъпване на застрахователните премии за транспортиране на руско зърно. Тези допълнителни бонуси възлизат на десетки хиляди долари дневно, според три източника на Ройтерс. 70% от руския износ на зърно минава през черноморските пристанища.

Корабособствениците, които все още желаят да работят с руските черноморски пристанища, също рязко повишиха тарифите си - анонимен източник на Ройтерс казва, че те искат по 10 000 долара повече на ден за транспортиране на руски товари, отколкото за подобни товари от пристанищата на България и Румъния.

Всичко това води до по-високи цени на руското зърно на световния пазар, каза пред агенцията Едуард Зернин, ръководител на Руския съюз на износителите на зърно. Руското министерство на земеделието каза пред Ройтерс, че очаква износът да спадне с 8% тази година в сравнение с миналата. Мотивите за това не бяха посочени от министерството.

През декември Министерството на земеделието обяви план за изграждане на 61 зърновоза, свързвайки това директно със "санкционен натиск". Но засега няма поръчки, а построяването на един кораб обикновено отнема около три години, пише Ройтерс. Сега Русия има 31 зърновоза, повечето от които стари и малки, така че в обозримо бъдеще страната ще трябва да наема чужди кораби от онези, които са съгласни да работят с нея.

Русия търси подкрепа от Африка за своя износ на храни

Русия търси подкрепа от Африка за своя износ на храни

Кремъл разпространи съвместно изявление на Путин и лидерите на африканската мисия в Украйна