Русия все повече се обръща към американски звезди в социалните медии, за да повлияе скрито на гласоподавателите преди президентските избори през 2024 г., според американски официални лица и наскоро разкрити наказателни обвинения, цитирани от "Ройтерс".

"Това, което ги виждаме да правят, е да разчитат на съзнателни и несъзнателни американци, за да посеят, популяризират и добавят достоверност към разказите, които обслужват интересите на тези чуждестранни актьори", каза високопоставен служител на разузнаването на брифинг в петък. "Тези чужди страни обикновено изчисляват, че американците са по-склонни да вярват на възгледите на другите американци."

Подходът е широко разглеждан от американските агенции за сигурност като една от предпочитаните тактики на Русия през този цикъл, за да направят техните чуждестранни психологически операции да изглеждат по-автентични. Като цяло, тези мисии обикновено се стремят да ядосат американците, да подчертаят общественото разделение и да наблегнат на пристрастни теми, докато поставят под въпрос ефективността и ролята на правителството на САЩ в глобалната сигурност, казват експерти.

"Ние се фокусираме върху тези тактики, защото американската общественост трябва да знае, че съдържанието, което четат онлайн, особено в социалните медии, може да бъде чужда пропаганда, дори ако изглежда, че идва от сънародници американци", каза друг високопоставен служител на американското разузнаване в брифинг през юли с репортери относно сигурността на изборите. "Накратко, чуждестранните актьори с влияние стават все по-добри в прикриването на намеренията си и използването на американците, за да го направят."

САЩ санкционираха три руски държавни медии заради намеса в изборите

САЩ санкционираха три руски държавни медии заради намеса в изборите

В обвинението е намесена и компания в Тенеси, както и инфлуенсъри

В сряда Министерството на правосъдието разкри наказателни обвинения срещу двама бивши служители на руската медия Russia Today или RT, които според тях са финансирали тайно американска политическа медийна компания.

Обвинителният акт очертава предполагаема схема, при която руснаците са изпратили около 10 милиона долара на двама собственици на медиен бизнес, Лорън Чен и Лиам Донован, които след това са платили на американски консервативни влиятелни лица да създават видеоклипове и публикации в социалните медии. Някои от коментаторите в различни моменти са споделяли антиукраинско съдържание, което е в съответствие с приоритетите на усилията. Чен и Донован не отговориха на искане за коментар.

Русия се стреми да повлияе на изборите в САЩ и да отслаби подкрепата за Украйна

Русия се стреми да повлияе на изборите в САЩ и да отслаби подкрепата за Украйна

Москва може по-специално да се възползва от противоречията в американското общество, смятат служители на разузнаването.

Въпреки че в обвинителния акт не се посочва името на обвиняемата медия, Ройтерс установи, че това е базирана в Тенеси фирма на име Tenet Media, която публично се описва като дом на "безстрашни гласове". Tenet не отговори на многократните искания за коментар. Исторически погледнато, той е наел няколко видни фигури в социалните медии, включително подкастъра Тим Пул и бившия журналист Бени Джонсън, наред с други.

Обвинителният акт отбелязва, че Чен и Донован са знаели, че приемат пари от руските агенти, но коментаторите, на които са плащали, изглежда не са знаели за споразумението.

Tenet управлява канал в YouTube и различни други социални медийни профили, където публикува видеоклипове и аудиозаписи от своите сътрудници. Според съдебните документи основателите на Tenet са наредили на един неназован коментатор да направи неверни твърдения онлайн пред своите зрители, че Украйна, а не "Ислямска Държава" е отговорна за смъртоносната терористична атака в Москва през април.

В свързана, но отделна декларация, направена в сряда, Министерството на правосъдието разкри и различна руска операция, известна като Doppelganger ("Двойник"), която се представя за действителни западни новинарски издания и споделя невярна информация за политическите кандидати на САЩ и войната в Украйна. Твърди се, че това усилие е оркестрирано от руското правителство чрез група руски маркетингови агенции, наречени Social Design Agency, Structura National Technology и ANO Dialog.

Кремъл пере пропагандата си, както се перат пари

Кремъл пере пропагандата си, както се перат пари

WP: Руските усилия са по-префинени в сравнение с предишни изборни цикли

Сред доказателствата, предоставени на съда, прокурорите цитираха вътрешни презентации от руски маркетингови агенции, които обясняваха техния подход и инструменти. Ключов елемент от програмата, според документите, включваше идентифициране на западни влиятелни лица, които споделят сродни (с Русия) възгледи и намиране на начини за сътрудничество с тях.

Една презентация отбелязва как те "работят с влиятелни хора сред привържениците на традиционните ценности, които се застъпват за прекратяване на войната в Украйна и мирни отношения между САЩ и Русия и които са готови да се включат в популяризирането на разказите на проекта. Сред тях са актьори, политици, експерти в различни области, представители на медиите, активисти на обществени организации и духовници и др.

Втора презентация гласи, че руските компании активно наблюдават общо 2800 инфлуенсъри, 600 от които са базирани в САЩ, включително радиоводещи, блогъри и комедианти.

Германското разузнаване: Русия стои зад кибер атаките срещу страните от НАТО и ЕС

Германското разузнаване: Русия стои зад кибер атаките срещу страните от НАТО и ЕС

Съвместно предупреждение, издадено и от американски разузнавателни агенции