Русия спира доставките на резервни части за недружелюбни страни и отнема лицензите на ремонтните предприятия, които се намират в съответните страни. Това обявява "Интерфакс", позовавайки се на думи на Дмитрий Шугаев, ръководител на Федералната служба за военно-техническо сътрудничество (ФСВТС) на Русия по време на форума "Армия - 2023". Шугаев заяви, че такива мерки се предприемат в отговор на прехвърлянето на оборудване в Украйна.
Отнемането на лицензи за право на ремонт касае предприятия, които ремонтират военна техника руско/съветско производство. Като пример се дават редица предприятия, разположени в България и Чехия, на които са отнети лицензите за ремонт на хеликоптери тип "Ми".
Преустановява се и доставката на резервни части и компоненти за авиационна и друга техника от руско/съветско производство, разположена в недружелюбни страни.
От публикуваното не става ясно, освен като примерни държави, намеренията за отнемане на лиценз както и доставката на резервни части кои по-конкретно договори ще засегне, които са в сила и в момента, а и не са засегнати от режима на санкции, които ЕС наложи на Русия след като тя започна войната си срещу Украйна през 2023 г. News.bg е изпратило искане за разяснения на Министерство на отбраната и Министерство на икономиката.
Дмитрий Шугаев отбеляза, че ведомството следи отблизо трансфера на руска военна продукция в трети страни и предприема мерки, "засягащи не само военно-техническото сътрудничество с недобросъвестен купувач, но и изграждането на отношения на политическо ниво".
Той напомня и че всяка доставка на военни продукти в чужбина е възможна само след като купувачът предостави сертификат за краен потребител, според който вносителят, наред с други неща, се задължава да не прехвърля получените продукти в трети страни без официалното съгласие на руската страна.
News.bg следните въпроси на Министерство на отбраната и на Министерство на икономиката:
1) Постъпила ли е в министерството информация за нови рестрикции от страна на Руската федерация и става ли в случая дума за нови ограничения, или те вече са наложени по-рано? Ако не са нови, то от кога са в сила такива мерки?
2) Кои български предприятия са засегнати от рестрикциите, ако има такива, и които не ще могат да продължат да извършват ремонт хеликоптери тип "Ми" (ако извършваме такъв) и като цяло на военна техника руско и съветско производство?
3) Какви са преките отражения за страната ни от отнемането на лицензи за ремонт на техника и преустановяването на доставките на резервни части? Има ли страната ни алтернативни варианти? Нови ограничения поставят ли под риск техниката, използвана и в момента от българската армия?
От Министерство на отбраната отговориха с цитат от изказване на министър Тодор Тагарев от по-рано днес:
"Има единични случаи, в които наши предприятия работят по такива лицензи. Подчертавам, че това са единични случаи. Русия има много по-големи претенции - те не са признати и няма да бъдат признати от българската държава. В тези единични случаи нашите предприятия търсят алтернативни източници на ноу-хау и съответни технологии."
Пълният коментар на министър Тодор Тагарев, който News.bg вече беше публикувал:
58eng
на 16.08.2023 в 02:42:18 #4Не кльопам грозни брадати индивиди,че да ми дават и направление...Сигурен бях,че на тебе доста неща не ти са ясни,но като *** ти се полага
58eng
на 15.08.2023 в 17:50:23 #3Макак,толкова ли е важно къде живееш ,за да имаш мнение? Миналата зима Путю е заканваше,тази зима ти? Не слишком ли,бля?
alabala654
на 15.08.2023 в 16:10:35 #2Уау какво загриженост на путинофилите за националните ни интереси. Направо се просълзих като прочетох коментарите Русия отне въпросните лицензи от поне една година. И нещо промени ли се?
stopet
на 15.08.2023 в 15:54:23 #1Крайно време е да спрат и резервните части за АЕЦ Козлодуй. "Западните ни партньори" ще спрат ТЕЦ-овете и тогава ще цъфнем и ще вържем.