Разширяването на санкциите на САЩ срещу танкери, които превозват ирански суров петрол, запуши ключов елемент от търговията между производителя на ОПЕК и Китай, пише Bloomberg.

Потокът от ирански суров петрол към Китай обикновено има две части. Санкционираните танкери или тези, притежавани от Иран, тръгват от петролните терминали на страната и след това хвърлят котва на междинна точка в Югоизточна Азия, обикновено край полуостров Малака. Там се извършва прехвърляне от кораб на кораб и друг танкер транспортира петрола до Китай.

Санкциите обаче засегнаха редица кораби, които преди това са превозвали товари до Китай. Това принуди някои оператори да се отклонят от тази част от търговията, намалявайки броя на наличните танкери, преминаващи транзитно по маршрута, според данни за проследяване на кораби, събрани от Bloomberg и запознати хора, пожелали анонимност, тъй като въпросът е чувствителен.

Резултатът е по-малко ирански суров петрол на по-високи цени за независимите китайски рафинерии, които поемат около 90% от износа на Техеран. Това накара китайските преработватели да търсят алтернативни доставки от Африка и други региони в Близкия изток, изкупувайки непродаден петрол от предишни търговски цикли.

Страхът на операторите със санкционирани кораби е, че танкерите ще бъде върнати от пристанищните власти, оставяйки ги пред дилемата да намерят ново място за товара и да поемат допълнителните разходи. САЩ разшириха санкциите до 20 танкера за суров петрол на 11 октомври и добавиха още 12 към списъка през следващите седмици.

Често танкерите преминават една част от отсечката - Иран до Югоизточна Азия или Югоизточна Азия до Китай - според данни за проследяване на кораби, събрани от Bloomberg. Това намалява времето, през което корабът пътува без товар.

ЕС обмисля санкции за петролни танкери и китайски компании, помагащи на Русия

ЕС обмисля санкции за петролни танкери и китайски компании, помагащи на Русия

Утре ще бъде обсъден 15-ия санкционен пакет

Всички с изключение на един от санкционираните на 11 октомври танкери са били активни във водите на Югоизточна Азия тази година, като осем са фокусирани върху транзитното преминаване по маршрута до Китай, показват данни от онлайн проследяване на кораби. Някои от тези кораби сега сменят ролята си в търговията с ирански суров петрол.

Танкерът Shanaye Queen не е минавал покрай западната част на полуостров Малайзия от август 2023 г., вместо това се движи бавно във водите на изток от страната, чакайки да вземе товари с ирански суров петрол от други кораби, за да ги изтегли до Китай, според данни от Starboard Intelligence Maritime.

През октомври Shanaye Queen беше добавен към списъка със санкции на САЩ, а на следващия месец започна да плава на запад и сега се намира във водите близо до Иран, показват данните от проследяване на кораби. Танкерът също беше преименуван на Marigold през ноември и сега плава под флага на Гвиана, а не на Малайзия, според морската база данни Equasis.

Dimitria II промени името си на Hong Lu малко преди да бъде санкциониран и преди това да се транспортира между Югоизточна Азия и Китай. Корабът започна да се движи на запад от Малайзийския полуостров и изключи своя транспондер на 26 октомври, известно като затъмняване, за да избегне проследяването на движенията му.

Собственикът на Shanaye Queen, Shanaye Shipping Pvt Ltd., както е посочен в Equasis., няма посочен имейл адрес или телефонен номер. Hunan Shipping Inc., собственикът на Dimitria II, не отговори на имейл с искане за коментар.

ЕС разширява санкциите срещу иранските корабни фирми

ЕС разширява санкциите срещу иранските корабни фирми

Заради подкрепата на Техеран за Русия във войната й с Украйна