Американски служители твърдят, че захранваната със слънчева енергия магистрална инфраструктура, включително зарядни устройства, крайпътни метеорологични станции и камери за наблюдение на движението, трябва да бъде сканирана за наличие на нелоялни устройства - като например скрити радиостанции - разположени в батерии и инвертори, предаде "Ройтерс".
Според бележка за сигурност, копие от която е прегледана от "Ройтерс", недокументирани клетъчни радиостанции са били открити "в някои произведени в чужбина инвертори и системи за управление на сградата", като се визират системи за управление на батерии. В бележката обаче не се уточнява откъде са внесени продуктите, съдържащи недокументирано оборудване, но много инвертори са произведени в Китай.
Нараства загрижеността на американските власти, че устройствата, заедно с електронните системи, които управляват акумулаторните батерии, може да са снабдени с фалшиви комуникационни компоненти, които биха позволили дистанционното им манипулиране по нареждане на Пекин.
През май експерти откриха фалшиви комуникационни устройства в някои китайски инвертори и батерии, което притесни американските енергийни власти са се загрижили. По-късно същия месец индустриалната група Green Power Denmark заяви, че във внесено оборудване за енергийната мрежа на Дания са открити необясними електронни компоненти.
След като Агенцията за киберсигурност и сигурност на инфраструктурата на САЩ препрати въпроси към Министерството на транспорта, Китайското посолство във Вашингтон заяви, че се противопоставя на "изопачаването и очернянето на постиженията на Китай в областта на енергийната инфраструктура".
Федералната администрация по магистралите цитира федерални и щатски доклади за "недокументирани клетъчни радиостанции", открити в инвертори и батерии, и че оценки на национално ниво са установили, че те могат да представляват риск.
Администрацията предупреждава, че устройствата са били използвани за захранване на редица пътни инфраструктури в САЩ, включително знаци, пътни камери, метеорологични станции, зони за посетители и складове, захранвани със слънчева енергия, както и зарядни устройства за електрически превозни средства. Посочените рискове включват едновременни прекъсвания и скрита кражба на данни.
Освен това предлага съответните органи да инвентаризират инверторите в цялата пътна мрежа на САЩ, да сканират устройства с технология за спектрален анализ, за да открият неочаквани комуникации, да деактивират или премахнат всички недокументирани радиостанции и да се уверят, че мрежите им са правилно сегментирани.
Отделно от това, Вашингтон се притесни и относно присъствието на китайски автомобили по американските магистрали, като изрази опасения, че китайските компании биха могли да събират чувствителни данни, докато тестват автономни превозни средства в САЩ.
През януари Министерството на търговията финализира правила, които на практика ще забранят почти всички китайски автомобили и камиони на американския пазар до края на 2026 г., като част от мерките срещу софтуера и хардуера за превозни средства от Китай.