Европейската комисия публикува резултатите от проверка, извършена в целия ЕС, на уебсайтовете за продажба на игри, книги, видеофилми и музика, които могат да бъдат изтеглени на компютър или на мобилно устройство.

Данните сочат, че над 75 % от тези уебсайтове не спазват правилата за защита на потребителите. Най-тревожен в случая е фактът, че сред целевата публика на тези сайтове има и уязвими потребители, а именно - деца.

Потребителите трябва да се ориентират в лабиринт от договорни условия, за да разберат колко ще трябва да платят в крайна сметка. Децата пък често биват подлъгани да купят стоки, свързани с игри, за които се предполага, че са безплатни.

В случай на възникнал проблем често пъти е трудно да се установи контакт с отдела за следпродажбено обслужване, тъй като на повече от една трета от уебсайтовете липсват данни за връзка. Сега националните правоприлагащи органи ще се свържат с дружествата, за да им дадат възможност да изяснят позицията си или да коригират своите уебсайтове.

Националните органи от 26 държави членки плюс Норвегия и Исландия извършиха проверки на 333 уебсайта, и 159 сайта, които продават игри по интернет. Органите набелязаха 76 % от всички уебсайтове (254 сайта), които ще бъдат проучени допълнително поради съмнения относно спазването от страна на сайтовете на законодателството на ЕС в областта на защитата на потребителите.

По-специално става дума за разпоредбите относно рекламата и основната информация за разходите и характеристиките на цифровото съдържание, която позволява на потребителите да направят информиран избор . От проверените 55 сайта, на които се продават игри за деца под 14 г., 71 % (39) не спазват разпоредбите на ЕС.

Основните проблеми са следните:

• Неравноправни клаузи: договорните условия трябва да бъдат посочени ясно и да са справедливи. На общо 230 уебсайта (69 %) бяха публикувани условия, които се смятат за неравноправни

• Право на отказ: поради естеството на изтегляните продукти потребителят губи правото си да се откаже от договора, след като изтеглянето е започнало със съгласието на потребителя
Търговците обаче са длъжни да уведомят потребителите за този факт преди покупката. На 141 уебсайта (42 % от проверените уебсайтове) тази информация не бе предоставена;
• Липсваща информация за наименованието и адреса на търговеца: търговците са длъжни да посочват на уебсайта си своето наименование, пощенски и електронен адрес, за да могат потребителите да се свържат с тях в случай на нужда. На 121 уебсайта (36 %) тази основна информация липсва

• Липса на информация относно географските ограничения: възможно е потребителите да не могат да използват изтегленото цифрово съдържание в страна, различна от тази, в която живеят, и търговците трябва да ги уведомят за това. 73 % от всички проверени уебсайтове не предоставят информация по въпроса, а когато все пак тази информация е посочена, тя често е част от общите условия, поради което е трудно да бъде намерена.

• Игрите, рекламирани като „безплатни", често са свързани с плащане на по-късен етап: близо 9 от всеки 10 уебсайта не информират предварително ползвателите за допълнителните услуги или покупките срещу заплащане в хода на играта. Въпреки че тази информация често пъти е отбелязана в договорните условия, цените не са посочени ясно.

Все по-голям процент от европейските граждани купуват цифрово съдържание: през последните 12 месеца средно 79 % от европейските потребители са използвали музикални услуги онлайн, а 60 % - игри онлайн. Според източници от бранша търговският обем на изтеглената музика в ЕС през 2010 г. е възлизал на 677 млн. евро.

По приблизителни изчисления през 2011 г. потребителите в Обединеното кралство, Германия, Франция, Италия, Испания, Нидерландия и Белгия са похарчили 16,5 млрд. евро за игри онлайн. Игрите за деца, рекламирани като „безплатни", представляват все по-голям дял от пазара на игрите в ЕС (50 % от всички игри за последните 12 месеца).