Случаят със статута на Украйна като кандидат член на Европейския съюз е на практика решен. Съюзът трябва да застане зад страната, която е обект на предизвикателство, но допускането е свързано с рискове. Това пише Томас Майер в коментар за Der Standard.

Фактът, че Европейската комисия вече официално обяви, че Украйна е получила статут на кандидат-член за ЕС, не е изненада за никого. Това решение е подготвяно в продължение на седмици от ЕК в Брюксел, обсъждано е неофициално с правителствата на държавите членки и е съгласувано.

От чисто формална гледна точка това все още е само предложение и то ще трябва да бъде потвърдено от държавите членки на срещата на върха на ЕС следващата седмица. За всяка стъпка на разширяване на съюза е необходимо единодушие, както и всички важни решения в областта на външната политика и политиката на сигурност.

Още днес обаче може да се каже: Въпросът е решен.

Ще има национални възражения и условия. Също така и от Австрия, която настоява за присъединяването на държавите от Западните Балкани, отлагано с години. Но формулата, че Украйна е кандидат за присъединяване, без да отговаря на съществуващите условия в договорите и правилата на ЕС, и въпреки състоянието на война и частичната руска окупация, изглежда твърда.

ЕС трябва да застане зад Украйна

Председателят Урсула фон дер Лайен всъщност обяви само това, което държавните и правителствените ръководители на най-големите и най-мощни държави членки - Германия, Франция и Италия - вече бяха заявили предишния ден на съвместна пресконференция с украинския президент Володимир Зеленски в Киев: Във войната за унищожение, която руският президент Владимир Путин започна в нарушение на международното право, ЕС трябва да застане зад страната, чието съществуване е застрашено, без никакви големи "ако" и "но".

Всичко останало ще бъде изтълкувано като знак за самозабравяне на Европейския съюз в центъра на Европа или ще бъде разбрано погрешно от диктатора в Кремъл в смисъл, че той ще продължи кампаниите си в Източна и Централна Европа. Днес в Украйна, утре в Молдова, вдругиден може би в балтийските държави или в Полша. Държавите от ЕС не биха могли да приемат това. Те трябва да очертаят червена линия. Привилегироването на Украйна има висока символична стойност в това отношение, дори и ако реалното присъединяване към ЕС да отнеме "години и десетилетия", както заяви президентът Емануел Макрон.

Дилемата на ЕС

Решението за обявяване на Украйна за добре дошъл предварителен член на ЕС чрез статут на кандидат е преди всичко дълбоко политическо решение, решение в областта на политиката на сигурност от най-високо значение. ЕС, като една от най-богатите и влиятелни организации в света, е изправен пред дилема - изключителна ситуация, създадена от войната в центъра на Европа. Тя не може да приеме, че свободни суверенни държави просто са завладени, а трябва да се противопостави на Русия.

Следователно в момента е второстепенно дали се спазват отделните параграфи на "нормалния" процес на присъединяване. Макрон, канцлерът Олаф Шолц и италианският Марио Драги досега дори бяха доста скептични по отношение на твърде бързото приемане на нови членове - за разлика от балтийците и поляците, които се страхуват много повече от Путин и Москва.

Дори и Макрон, Шолц и Драги са оставили това на заден план. Предполага се, че предварителното приемане на Украйна в ЕС като в убежище ще спре Путин. Поне такава е надеждата.

Рисковете за Съюза

В този контекст е важно да се отбележи, че същото се отнася и за Молдова, най-бедната страна в Европа. Там се намира и руският анклав Приднестровие, към който Путин също насочва своя кампания. Днес Европейския съюз открито посочи, че свободна Молдова е "негова" територия, страна кандидатка, а Румъния е неин съсед. Нужно е обаче да се отбележи, че Грузия (чиито части са окупирани от руски войски) не е кандидат.

Всички тези връзки, колкото и разбираеми да са, носят значителни рискове за Европейския съюз. Досега беше ясно, че кандидат за членство в ЕС може да бъде само държава с консолидирана демокрация и независима съдебна система, със силна пазарна икономика и способна да оцелее във обединения пазар на ЕС. Кандидатът трябва да е в състояние да прилага правилата на договорите на ЕС в обозримо бъдеще. Едва тогава тя е сериозен "кандидат", способен на конкретни преговори за присъединяване.

Не е нужно да сте специалист, за да разберете, че на практика нищо от това не се отнася за Украйна. Това е страна във война. Само преди година ЕС отправи много критики за слабото върховенство на закона в страната. А от руската окупация на Крим насам не е ясно коя територия ще бъде подчинена на правото на ЕС в случай на присъединяване към него.

Проблемите на разделена Украйна

Според международното право Крим, както и Донбас естествено, принадлежи на Украйна. Но руските окупатори едва ли ще си тръгнат скоро. Приемането на разделена Украйна в ЕС би било трудно или дори невъзможно и би означавало безкрайни проблеми.

От десетилетие насам Общността изпитва на собствен гръб колко е трудно, когато несигурни кантони са членове на ЕС като Полша и Унгария, когато са с парализирани институции. Още по-трудно е да си представим Украйна като член на ЕС. В икономическо отношение: Страната се нуждае от пет милиарда евро финансова помощ на месец, за да може да поддържа функционирането на държавата. За възстановяването ще са необходими стотици милиарди евро. Ясно е, че това не може да бъде постигнато в дългосрочен план с редовните средства от бюджета на ЕС.

И накрая - статутът на кандидати на Украйна и Молдова повдига още по-проблематични въпроси: Какво ще се случи с целия процес на разширяване, с шестте държави от Западните Балкани, които се стремят да се присъединят към ЕС? Защо те да не бъдат третирани привилегировано? Ако всички кандидати бъдат приети бързо, ЕС, какъвто го познаваме, ще достигне границите на своите възможности за действие, ще бъде парализиран и ще бъде още по-напрегнато от преди.

Но по време на война подобни възражения имат по-малко значение. Войната "като баща на всички неща" ще промени изцяло Европа за няколко години. А това естествено означава, че ЕС ще трябва да се промени значително и от вътре. Настъпателният завой към Украйна е важна стъпка към това.