Електрическите скутери на самообслужване станаха нещо обичайно по улиците на Париж, откакто бяха въведени за първи път преди пет години, но безотговорното им използване и нарастващият брой произшествия втвърдиха отношението на кметството към популярния вид транспорт.

На 2 април жителите на френската столица ще гласуват дали да ги забранят напълно, коментира АФП.

Когато през 2018 г. Париж въведе отдаване под наем на електрически скутери на самообслужване, той стана световен лидер в приемането на новия вид транспорт. Тротинетките бяха обявени за екологична алтернатива на автомобилите, която съответства на екологичните цели на града. Разпространението беше стимулирано от регулирането и бързото разширяване на велосипедните алеи в столицата.

Само пет години по-късно на жителите на Париж се предлага да гласуват на референдум дали да се забранят е-тротинетки на самообслужване, които могат да се наемат на час и да се вземат и оставят навсякъде.

"Честно казано, те не са много екологични - повреждат се и се оставят да лежат, където и да било", заяви кметът на Париж Ан Идалго през януари пред националния телевизионен канал France 2. "Не можем да ги задържим на обществени места и те създават проблеми с пътната безопасност, особено за възрастните хора и хората с увреждания."

Инциденти като този на Жюстин са често срещани. През 2022 г. почти 500 души са били ранени в столицата от микромобилни превозни средства. В болницата тя казва, че лекарят, който я е лекувал, е бил "наистина уморен от това - видях го по лицето му. Той каза, че се занимава с произшествия с тротинетки почти всеки ден".

Въпреки това скутерите все още са изключително популярни. След пандемията употребата им рязко нарасна, като от септември 2021 г. до август 2022 г. скочи с 90%. Понастоящем всяко превозно средство се използва средно по 3,5 пъти на ден в Париж - най-високият процент от всички градове в Европа.

Оттогава Париж се опитва да регулира въпроса. В момента автопаркът е ограничен до 15 000 автомобила. Въведени са ограничения на скоростта, глоби за неправилно използване и специални зони за паркиране.

Трите доставчика - Tier, Lime и Dott - също се намесиха с технологични нововъведения, за да наложат регулации. Географското ограждане например може автоматично да намали скоростта на автомобилите в определени зони и да таксува потребителите за паркиране в необозначени зони.

Тъй като е-скутери с много пътници вече участват във всеки пети инцидент в Париж, в процес на разработване са и технологии, които да предотвратят едновременното возене на двама души на един скутер.

Темпото на усъвършенстване е бързо и има потенциал за още, казва Льо Пейдж. "Нашата индустрия не съществуваше преди пет години. Скоростта на подобренията през последните пет години превъзхожда 50-годишната еволюция на автомобилите."

През август 2022 г., прибирайки се от пикник на брега на Сена, Жюстин Хейли пресича светофар, когато е блъсната от е-скутер. "Изобщо не го видях и не го чух", казва фризьорката на 40 години. "Спомням си само силата на скутера, който удари крака ми, и паднах на пода настрани".

Докато приятелката ѝ помага на Джъстин да се изправи, шофьорът, който я е блъснал, спира, за да я попита дали е добре, и когато Джъстин отговаря, че е, бързо потегля. "Тя не изчака да види, а аз не разбрах колко лошо е било, защото сигурно съм изпаднала в шок".

Докато стигне до другия край на пътя, на прасеца ѝ, където колелото на тротинетката - както наричат е-скутери във Франция - е направило контакт, се е подула буца с големина на яйце, а болката я е накарала да се олюлее. "Не можех да ходя. Не можех да се изправя", казва тя.

Рентгеновата снимка в болницата показала, че нищо не е счупено, но й отнело две седмици, за да може да ходи нормално, а увереността й била силно разклатена. "Бях травмирана от това. В продължение на два-три месеца след това всеки път, когато видех тротинетка, докато пресичах улицата, се стрясках. Дори сега вероятно съм по-внимателна при пресичането на пътищата в Париж, отколкото преди".