Влиятелна хиндуистка група заяви, че няколко джамии в Индия са построени върху разрушени индуски храмове, очевидно втвърдявайки позицията си в продължил десетилетия междурелигиозен спор само дни след като огромен храм беше открит на мястото на разрушена джамия, предава Ройтерс.
Коментарите от Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS), идеологическият родител на хиндуистката националистическа партия на премиера Нарендра Моди, идват след като Моди и лидерът на RSS ръководиха освещаването в понеделник на храма на мястото на джамия от 16-ти век, разрушена от тълпа хиндуисти през 1992 г.
Борбата за претенциите за свети места раздели Индия с преобладаващо хиндуистко население, която има третото по големина мюсюлманско население в света, след независимостта си от британското управление през 1947 г.
Четири дни след тържественото откриване на храма в северния град Айодхя, адвокат на хиндуистките групи каза, че археологическото проучване на Индия е установило, че джамия от 17-ти век в свещения хиндуистки град Варанаси, в парламентарния избирателен район на Моди, е била построена върху разрушен хиндуистки храм.
Археологическият институт не отговори на искане за коментар.
Късно в петък високопоставеният лидер на RSS Индреш Кумар постави под съмнение дали джамията "Гянвапи" във Варанаси и три други, включително разрушената в Айодхя на мястото, където много хиндуисти смятат, че е роден бог Рам, изобщо са били джамии.
"Независимо дали трябва да ги считаме за джамии или не, хората в страната и света трябва да помислят за това", каза Кумар в интервю за Ройтерс, имайки предвид обектите в Гянвапи, Айодхя, един в щата Утар Прадеш и един в Мадхя Прадеш. "Те трябва да изберат между истината и неистината".
В първата реакция на групата към констатациите за "Гянвапи", Кумар каза: "Приемете истината. Провеждайте диалози и оставете съдебната власт да реши."
Повдигането на въпроси относно джамиите не означава, че хиндуистките групи организират"движение против джамиите", каза той. "Това не е антиислямско движение. Това е движение за търсене на истината, което трябва да бъде приветствано от света."
Мюсюлмански групи оспорват твърденията на хиндуските групи в съда.
Зуфар Ахмад Фаруки, председател на сунитския централен вакъфски съвет в Утар Прадеш, каза, че групата "има доверие в съдебната система, че ще направи това, което е правилно.
"Искаме да живеем в хармония и мир, като пазим паметниците такива, каквито са", каза той. "Нищо политическо няма в това, ние вярваме в съда и се изправяме пред него законно."
Ръководеното от Моди откриване на храма Айодхя изпълни 35-годишното обещание на неговата партия Бхаратия Джаната преди общите избори, насрочени до май. Очаква се той да спечели трети пореден мандат, като по този начин стане най-дълго управлявалият индийски премиер на Индия от времето на Джавахарлал Неру.
Разрушаването на джамията Айодхя предизвика бунтове в цяла Индия, които според властите са отнели живота на най-малко 2000 души, предимно мюсюлмани. Индуистките групи от десетилетия твърдят, че мюсюлманските моголски владетели са построили паметници и места за поклонение, след като са разрушили древни индуистки структури.
Индийският закон забранява преобразуването на всяко място за поклонение и предвижда поддържането на религиозния характер на местата за поклонение, както са съществували по времето на независимостта - с изключение на светилището Айодхя. Върховният съд разглежда оспорвания на закона.
Този месец съдът спря плановете за изследване на друга вековна джамия в Утар Прадеш, най-гъсто населеният и политически важен щат в страната, за да се определи дали съдържа хиндуистки реликви и символи.
Кумар от RSS, който е и главен покровител на мюсюлманското крило на групата, каза, че ислямският закон изисква джамиите да се строят върху безспорна земя или земята трябва да бъде дарена от някой, който я е купил, или хората, които строят джамията, трябва да я купят.