Моля, да представите вашата фирма. Какво е мястото ви на транспортния пазар?
Управляваната от мен фирма се казва "Рейл Карго Кериър България" ЕООД. Ние сме лицензиран железопътен превозвач, правоприемник на "Рейл Карго Австрия" - клон София, 100% собственост на Австрийските държавни железници. Компанията-майка има железопътни превозвачи в десет европейски държави - Австрия, Германия, Италия, Хърватска, Чехия, Словакия, Унгария, Румъния и България.
Започнахме своята дейност с транзитни блок-влакове през април 2014 година. Основно товарите са от Германия за Турция и транзитни блок-влакове 10 влака седмично.
Понастоящем имаме около 4% относителен дял от железопътните товари, превозвани в страната. Като става въпрос за транспортния пазар като цяло, трябва да се има предвид, че под 10% е относителният дял на железопътния транспорт в страната.
Как възнамерявате да увеличите относителния дял на товарите, превозвани от вашето дружество в България?
Разбира се, всяка една развиваща се компания се стреми към увеличение на своята продукция, така и ние не бихме се задоволили с 4% относителен дял. Това, което може да се каже за икономиката в България, че е със супер развиващи се темпове и нашият бранш само и благодарение на нашата икономика би могъл да увеличи относителния дял на превозите си. След състоялата се либерализация на транспортния пазар около 10 лицензирани железопътни превозвачи има активно действащи-може би общо са около 14. Това води до значителна конкурентна среда, в която работим всички и основно всеки превозвач се стреми към масовите товари - такива които би трябвало да се превозват с железопътен, а не с автомобилен транспорт. Около 90% от товарите се превозват с автомобилен транспорт и именно към този потенциал са насочени нашите усилия, а не към отнемане на товари от другите железопътни превозвачи. По принцип нашата компания се характеризира с това, че не е активна и агресивна към останалите железопътни превозвачи.
Какви предимства имате пред другите железопътни превозвачи?
Разбира се това, което може да се каже положително е, че те започват да осъзнават, че само със съвместни усилия можем да предложим качествена и ефективна услуга на клиентите си. Имам предвид ефективност, вследствие на взаимно използване на подвижен състав, като по от допълнителни приходи.
Това, което ми направи най-силно впечатление в Австрийските железници, е отношението към персонала. Хората, които работят са мотивирани и удовлетворени. Това смятам за най-голямо предимство на нашата компания тук. Друго предимство е отношението към подвижния състав. Локомотивите, които използваме, са модерни, надеждни и ефективни. По принцип един наш транзитен блок-влак е с локомотива, който се закачва в Унгария, с абсолютно същия локомотив влакът стига до Турция. Единственото, което се прави на граничните гари, е, че се сменят локомотивните машинисти. Понастоящем имаме около 36 служители, от които 20 са локомотивни машиниста. Имаме около 5 милиона оборот годишно.
Използваните от нас локомотиви са от най-добрите, които се движат на територията на страната и за това доказателство е, че Национална компания "Железопътна инфраструктура" се обръща към нас, когато се налагат скоростни изпитания. На едно такова скоростно изпитание в кабината на нашия локомотив пътува и министър-председателят г-н Бойко Борисов. Предполагам, че е останал с незабравим спомен. Ние имаме един такъв спомен в момента, в който той бе в кабината. Железопътните линии, които се изпитваха, за са скорост до 160 километра в час. За съжаление на този етап няма подвижен състав, пътнически влакове, които да могат да развият тази скорост в България. За самите изпитания са необходими да се достигнат скорости поне 10% , надвишаващи тази проектна скорост.
Какви трудности срещате?
Едно от съществените предизвикателства пред нашата фирма е, че не можем да прилагаме опростена митническа процедура по начина, по който я прилагат останалите железопътните превозвачи, започнали своята дейност преди нас. Това е предвид митническото законодателство. По пътя към преодоляване на това предизвикателство вече имаме от Агенция "Митници" сертификат за Одобрен икономически оператор и се надяваме, че ще бъдем един от първите превозвач в страната, които ще отговорят напълно на промените в митническото законодателство. Иначе трудности по отношение на квалифицирани кадри при нас специално не срещаме. Но това се наблюдава при нашите партньори в Германия, Австрия, дори и в Румъния, където вече съществува проблем с намирането например на локомотивни машинисти.
Какво е необходимо за подобряване на железопътния транспорт в България?
По отношение на подобряване на железопътния транспорт в европейските държави, в които сме свикнали и в които виждаме един добре развит железопътен транспорт, то това е изцяло благодарение на приоритета на водената държавна политика. В България се направи много за модернизиране на железопътната инфраструктура и това е добре. Това, което остава и е важно, надявам се, да се намерят и средства за нов подвижен състав особено за пътнически превози, тъй като индикаторът пред обществото за развитие на железниците са пътническите превози и всеки по това се ориентира.
На този етап в България няма частен железопътен превозвач, който да предлага пътнически железопътни услуги, а националният превозвач БДЖ разчита основно и единствено на договора за обществена услуга. Благодарение на този договор те успяват да съществуват и да предоставят услугата във вида, в който я предлагат. Да, държавата прави много с този договор, но това, което неминуемо трябва да се направи, е да бъде закупен нов подвижен състав, мотриси, локомотиви, вагони. Без тях ще продължава усещането, че се наливат пари в бездънна каца.
По отношение на Товарни превози най-голям относителен дял продължава да има "БДЖ - Товарни превози" ЕООД и за тях това, което мога да кажа също, че съществен проблем е отношението към персонала. Дълги години се говори за съкращения, което по един или друг начин хората или напускат сами, или биват съкратени. Говоря за квалифицирани кадри. Доста от тях, разбира се, започнаха работа при нас, частните превозвачи. Това, което ги мотивира е не толкова по-високото заплащане, колкото желанието да се освободят от стреса, от постоянното говорене на тема съкращения, всеки е притеснен.
Вследствие на това негативно говорене все повече младите хора се отблъскват, става непривлекателна нашата професия - железничарската. Средната възраст на работещите в жп транспорта се увеличава с всяка изминала година.
Друго основно нещо, което е важно, е и отношението към подвижния състав, това е основното средство за производство. В националния превозвач предвид тежкото му състояние приоритетът за поддръжка на подвижния състав беше намален, което води до значително забавяне на ремонти, геометрично се влошава техническото състояние . Знаем, че са стари вагоните и локомотивите, които се използват, но въпреки това те трябва да бъдат поддържани. Ако са своевременно поддържани, нещата ще са далеч по-добре.
Според мен това се двата основни фактора за подобряване. Едното е мотивиране и ангажиране на служителите, а другото е повишаване на приоритета за поддръжка на железопътния подвижен състав.